Tips voor het efficiënt gebruiken van vtiger CRM

Vanuit onze ruime ervaring met CRM weten wij bij Vicus dat een aantal factoren van belang is om uw CRM-toepassing tot een succes te maken.

Vanuit onze ruime ervaring met CRM weten wij bij Vicus dat een aantal factoren van belang is om uw CRM-toepassing tot een succes te maken. Deze informatie willen wij graag met u delen. Het onderhouden van een CRM-systeem, welk systeem u ook kiest, staat en valt met één woord: discipline!

We hebben in de loop der tijd de nodige ervaringen verzameld. Onderstaand een aantal tips die u kunnen helpen om meer rendement te halen uit vtiger!

  • Zet informatie altijd op de juiste plaats in het systeem, anders kunt u het niet terugvinden. Laat staan dat een collega het kan vinden.
  • Sla alleen relevante informatie op. Het systeem vervuilt enorm als u ook de honderd-beste-moppen erin bewaard. Het hard koppelen aan uw e-mail boxen lijkt handig maar leidt snel tot een overload aan informatie.
  • Zorg dat CRM een gewoonte wordt. Maak uw CRM-systeem tot een speerpunt in uw bedrijf en creëer zo een voorsprong op de concurrentie.
  • Als u internet aanzet, controleer dan ALTIJD of uw CRM-toepassing aanstaat. U mist kostbare informatie als u tijdens een klantgesprek eerst uw systeem moet opstarten.
  • Sla de informatie van een gesprek direct op, of zo snel mogelijk daarna. VERMIJD het om alles eerst op papier te noteren om aan het eind van de week alles in één keer te updaten. Belangrijke informatie gaat dan verloren.
  • Gebruik het CRM-systeem om alle geplande afspraken op te slaan. Hebt u een klant beloofd woensdag om 15.00 uur te bellen, zet het in het CRM. U wordt er tijdig aan herinnerd deze klant op woensdagmiddag te bellen. Het komt uw geloofwaardigheid ten goede.
  • Gebruik het CRM-systeem om uw bezigheden te plannen. Kijk aan het begin van een werkdag in uw CRM welke vergaderingen u heeft, welke telefoongesprekken u moet voeren en welke rapporten u moet schrijven. U zult ervan versteld staan hoeveel beter u gefocust en georganiseerd zult zijn.
  • Sla zoveel mogelijk informatie op als u een nieuw contact heeft. Bijv. hoe komt u aan dit contact? Als u dit soort informatie verzamelt, krijgt u een helder beeld van uw klanten. Hoe komt u aan uw klanten? Waar zitten uw beste klanten. Ontmoet u ze op beurzen? Legt u makkelijker contact bij het nabellen van informatieaanvragen? Belangrijke informatie die kan helpen een beter bedrijfsresultaat te halen.
  • Categoriseer zoveel mogelijk via standaard lijstjes of checkboxen. Dat maakt het maken van rapportages en analyses een stuk makkelijker!

En ja .. om te kunnen oogsten moet u eerst zaaien.. Er is veel discipline nodig om alels correct in te vullen, maar als u dat doet kunt u oogsten! Vicus heeft wel een aantal hulpmiddellen beschikbaar om u daarbij te helpen.

Denk aan vtiger mobiele, klantportalen, koppeling met VoIP, handige koppelingen met Ms Office, Thunderbird, Outlook en OpenOffice.org. Integratie met andere systemen (bv. Magento, Joomla!, King, Dynamics NAV)levert u vaak ook zeer waardevolle informatie die, mits goed ingezet, kunnen leiden tot een hogere omzet en grotere klanttevredenheid.