Stijgende creditcard fraude? Webwinkeliers worden steeds makkelijker

Webwinkels worden steeds makkelijker als het gaat om het met gezond logisch wantrouwen bekijken van orders in hun winkel.

Dit komt o.a. door iDEAL (goedkeuring is leveren zonder financieel risico). Maar credit cards werken anders en zijn helaas niet 100% veilig.
Maar door het gebruik van 3D-Secure (Verified by Visa / MasterCard Secure) heeft de winkel geen chargeback risico meer van kaarthouders die achteraf (terecht of onterecht) claimen de transactie niet verricht te hebben. Door 3D-Secure is dit risico verlegd van webwinkel naar de kaartuitgevende bank (issuer). Misverstand is dat dit alleen geldt als de klant een internet-wachtwoord heeft ingevuld. Dit is niet waar: als 3D-Secure is gevolgd, dus ook zonder wachtwoord van de klant, geldt dat de webwinkel geen chargeback risico loopt!

Daarnaast spelen ook de volgende factoren een rol:

  • Internetkassa-Fraude Detectie Modules
    Vaak bieden internetkassa’s zoals Ogone ook de mogelijkheid om landen te blokkeren op basis van IP-nummer of herkomst van de creditcard.
    Ook kunnen IP-nummers en creditcards geblokkeerd worden. Met geavanceerde instellingen kan men zelfs een x-aantal aankopen met 1 creditcard of een x-bedrag per creditcard per periode ingeven. Ook kan men een maximum bedrag instellen of zelfs met een puntensysteem anticiperen op meerdere variabelen zoals free-email accounts en vele andere aspecten.
  • Keuze transactie verwerkende bank (acquirer)
    De ene acquirer is de andere niet. Hoe goed ondersteunt uw acquirer u als er sprake is van een 3D-secure transactie? Uiteraard dient de webwinkel in geval van een navraag door klant mee te helpen bij een zogenoemde ‘information request’ (aanlevering van transactiegegevens en evt afleverbewijzen door de webwinkel). Maar als er sprake is van 3D-Secure zou de acquirer in meer gevallen u als webwinkel moeten helpen en beschermen!

Het is dus zeker niet het geval dat de banken zomaar de klant het voordeel van de twijfel geven. Het is veel meer een probleem bij de PSP’s die een collecterend model volgen (maken onderdeel uit van de financiële uitbetaling). In die gevallen kunt u als webwinkel niet rechtstreeks met uw acquirer spreken omdat uw PSP feitelijk uw rol als ondernemer vervult…
  
Eigenlijk verschilt e-commerce nog steeds niet zoveel van de fysieke wereld. Daar moeten winkeliers ook de handtekening controleren en kunnen ook vragen om een rijbewijs/ID/paspoort als ze het niet vertrouwen. En met gezond verstand lukt het een Chinees of Italiaan toch niet om u te foppen met een creditcard op de naam van ‘W. Janssen’?
  
Zo zijn er ook situaties bekend waarbij een webwinkelier zonder extra controle 500 t-shirts levert aan een Chinese koper terwijl iedereen snapt dat t-shirts daar goedkoper zijn, de porto/vrachtkosten gigantisch zijn en bij een aankoop van 500 t-shirts er vast wel contact opgenomen zou worden voor een extra korting….
 
Daarom het advies bij het accepteren van credit cards:

  • Check of uw internetkassa 3D-Secure ondersteunt;
  • Accepteer geen creditcards via telefoon of fax (MO/TO); daar geldt geen 3D;
  • Secure en houdt u het chargeback risiso;
  • Bekijk de transactie met gezond wantrouwen;
  • Benut de (fraude beperkende) mogelijkheden van uw PSP;
  • Bij twijfel contact opnemen met uw acquirer!

BUSINESS TO YOU BV
Hans Bouman
Payment consultant
www.b2u.nl

Business to You bv is al jaren partner van Vicus als het gaat om online betalen. Vicus werkt graag samen met gespecialiseerde partners die echt verstand van zaken hebben. Hans Bouman is reeds jaren expert op electronisch betalen, internet kassa’s en veilig online transacties uitvoeren. Vicus heeft verstand van de techniek en kan deze processen dus weer prima inbouwen in uw website of webwinkel.