Pandemie wakkert de groei van de tabletmarkt aan

Na de lancering van de eerste iPad in 2010 was de verkoop van tablets begonnen, met een piek van 230 miljoen stuks in 2014. Toen koelde de markt aanzienlijk af, waarbij de verkoop geleidelijk daalde tot 145 miljoen in 2019, voordat het vorig jaar weer terugliep naar 164 miljoen. In overeenstemming met IDC steeg de wereldwijde vraag naar tablets naar het allerbeste niveau sinds 2017 in het vierde kwartaal van 2020, toen mensen zich aanpasten aan werken, leren en lesgeven op afstand in het licht van de pandemie.

Na weken van speculatie kondigde Apple eindelijk zijn eerste productevenement aan voor 2021. Het virtuele evenement, genaamd “Spring Loaded”, zal op 20 april worden voortgezet en zal naar verwachting nieuwe iPad Pro-modellen en andere geruchten over productaankondigingen bevatten. Hoewel de iPad Pro afgelopen voorjaar een kleine hindernis kreeg, staat de aanzienlijk goedkopere iPad Air die in oktober 2020 werd uitgebracht, vreselijk op het punt om zijn Pro-broer of zus te evenaren, waardoor een grote upgrade naar de professionele lijn waarschijnlijk en noodzakelijk is om het verschil in waarde te rechtvaardigen. Afgezien van lijnoverwegingen, komt het erop neer dat er onmiddellijk nieuwe tablets worden uitgebracht, omdat de COVID-19-pandemie de groei heeft aangewakkerd binnen de voorheen stagnerende markt.

Na de lancering van de eerste iPad in 2010 was de verkoop van tablets begonnen, met een piek van 230 miljoen stuks in 2014. Toen koelde de markt echter aanzienlijk af. Eerst kwam de overtuiging dat mensen hun (niet-gesubsidieerde) tablets langer zouden gebruiken dan dat ze hun telefoon zouden gebruiken. Toen werden smartphones groter en groter, waardoor de noodzaak om voor een ander apparaat te winkelen voor meerdere consumenten in twijfel werd getrokken. De wereldwijde zendingen van tablets daalden geleidelijk van 230 miljoen in 2014 tot 145 miljoen in 2019, om vorig jaar terug te klimmen tot 164 miljoen.

Volgens IDC steeg de wereldwijde vraag naar tablets naar het allerbeste niveau sinds 2017 in het vierde kwartaal van 2020, toen mensen zich aanpasten aan werken, leren en lesgeven op afstand in het licht van de pandemie. “Ongekende vraag binnen de consumenten- en onderwijssegmenten dankzij thuiswerk en online leren heeft ongetwijfeld geleid tot de heropleving van de vraag naar tablets”, zei Anuroopa Nataraj, onderzoeksanalist bij IDC, voordat hij waarschuwde dat de heropleving ook van korte duur zou kunnen zijn als tablets. nog steeds geconfronteerd met hevige concurrentie van notebooks en smartphones.

Laat een reactie achter