Nieuwe regels voor webwinkels op komst in 2022

Heb je een webwinkel, een online marktplaats of een shop op een social media platform dan heb je vanaf 28 mei 2022 te maken met nieuwe regels voor online verkoop.

Vanaf mei 2022 gelden er nieuwe regels voor webwinkels voor reviews, prijsconstructies, aanbiedingen en gratis digitale diensten, maar ook marktplaatsen en vergelijkingssites.

Recensies op webwinkels

Gebruik je reviews en beoordelingen binnen je webwinkel dan geldt medio 2022 de volgende informatieplicht:

  • Vermeld hoe je controleert op echtheid van de reviews en hoe deze controle is geregeld. Monitor je bijvoorbeeld verdachte patronen bij het indienen van reviews of controleer je op identieke reviewteksten. Dit moet je melden op de webpagina met reviews.
  • Je moet ook aangeven of je alle reviews laat zien of alleen de positieve reviews verwerkt. En of je betaalt om beoordelingen te ontvangen.
  • Op social media is het weergeven van valse consumentenbeoordelingen (denk aan likes) verbonden.

Consumenten vertrouwen op beoordelingen en aanbevelingen voor hun aankoop. Via de informatieplicht die je hebt als webwinkel kan de klant beter zijn beslissing tot aankoop afwegen. Wanneer je bent aangesloten bij reviewdiensten zoals Trustpilot en The Feedback Company dan wordt dit werk voor je uit handen genomen. Wanneer je zelf recensies voor je webwinkel beheert en publiceert dan moet je actie ondernemen.

Reviewdiensten Trustpilot en The Feedback Company
Reviewdiensten Trustpilot en The Feedback Company

Gepersonaliseerd aanbod

Het is niet ongewoon voor webwinkels om op basis van verzamelde klantdata een toegesneden aanbod te doen. Webwinkels gebruiken data zoals bijvoorbeeld aankoopgeschiedenis en eventuele zoekopdrachten binnen de webwinkel. Wanneer je zo’n toegesneden aanbod doet ben je vanaf mei dit jaar verplicht om jouw klant te informeren dat je deze data gebruikt voor het aanbod. Dit moet je doen voordat de aankoop plaatsvindt en dit publiceer je op de betaalpagina.

Het idee achter deze maatregel is dat klanten kunnen beoordelen of je aanbod echt interessant voor ze is. Ze vergelijken jouw voorstel met die van een andere aanbieder die niet over deze klantdata beschikt.

Nieuwe regels webwinkels van-voor prijzen
Nieuwe regels webwinkels van-voor prijzen

Kortingen op basis van laagste prijs

We kennen ze allemaal. Die mooie kortingen, maar ook de van-voor-prijzen. Deze manier van adverteren wordt ook aan wetgeving onderworpen. Met de nieuwe regels mag je geen willekeurige prijs meer gebruiken voor je kortingsactie. Je moet nu altijd de laagste prijs gebruiken die gold 30 dagen voorafgaand aan de kortingsactie. Het is wel toegestaan om jouw korting te laten zien ten opzichte van de prijs van een concurrent.

Gratis online diensten makkelijker opzegbaar

Bied jij digitale diensten aan gratis aan in ruil voor persoonlijke gegevens? Dan geldt binnen deze nieuwe wetgeving de plicht om informatie te verstrekken hoe lang de klant aan de digitale dienst vastzit en hoe hij of zij deze dienst kan opzeggen.

Consumenten mogen binnen 14 dagen zonder opgaaf van reden de gratis digitale dienst stopzetten. Als aanbieder van een digitale dienst moet je dan per direct de verwerking van de klantgegevens stopzetten en verwijderen uit je informatiesystemen.

Duidelijkheid over verkopers op online marktplaatsen

Consumenten kunnen producten of diensten kopen via online marktplaatsen. De nieuwe wetgeving verplicht je als eigenaar van een marktplaats duidelijk aan te geven aan consumenten voordat ze iets kopen met wie ze nu exact zaken doen. Je moet dan expliciet melden of je zaken doet met een ondernemer of andere consument en onder welke voorwaarden. Ook deze gegevens publiceer je op je betaalpagina en daarbij is het niet afdoende deze informatie alleen maar te melden in je algemene voorwaarden

Naast de bovengenoemde informatieplicht heb je als eigenaar van een marktplaats ook een onderzoeksplicht. Je moet de juridische status van iedere verkoper opvragen en de voorwaarden die de verkoper hanteert via jouw platform. Wanneer je jezelf als webwinkel ziet waar andere verkopers producten of diensten aanbieden dan wordt je gezien als online marktplaats en gelden bovengenoemde richtlijnen over deze informatie- en onderzoeksplicht ook voor jou.

Toelichting verplicht voor vergelijkingssites

Wanneer je een online dienst biedt waarmee je kunt zoeken en vergelijken krijg je ook te maken met een informatieplicht. Denk bijvoorbeeld aan websites die hotels, restaurants, reizen en andere producten of diensten met elkaar vergelijken.

Dit soort online diensten dienen van tevoren duidelijk maken hoe de zoekresultaten tot stand komen voor iedere zoekopdracht. Het gaat er daarbij niet om dat je de algoritmes deelt, maar dat je uitlegt hoe de zoekresultaten worden samengesteld. Stel dat bedrijven betalen om in deze zoekresultaten te mogen staan dan moet je dit melden. Deze informatie geef je aan op de pagina waarop je de zoekresultaten toont.

Handhaving en sancties voor niet naleven

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) controleren op naleving van deze nieuwe regels voor webwinkels. Mochten zij onjuiste handelspraktijken tegen komen dan zullen zij ook tot handhaving overgaan.

Je zult wellicht als webwinkel eerst gevraagd worden de situatie binnen een gestelde termijn op te lossen. Als dat niet gebeurt dan kunnen deze instanties boetes opleggen. De boetes zijn ook niet mals en kunnen oplopen tot 4% van de jaaromzet of tot een maximumboete van 2 miljoen euro. En mocht je vaker in overtreding zijn dan kan dit percentage zelfs oplopen tot 10% van de jaaromzet.

Alhoewel deze nieuwe wet- en regelgeving voor 2022 de nodige aanpassingen vraagt van webwinkels, zijn de effecten toch wel positief. Deze Europese richtlijn zorgt voor gelijke regels voor ondernemers op de Europese markt. Ook verbetert de bescherming van de consument wat het vertrouwen van consumenten in online kopen laat toenemen.

Nieuwe wet- en regelgeving voor webwinkels in 2022
Nieuwe wet- en regelgeving voor webwinkels in 2022