Meer omzet en betere klanten met JourneyFunnel

Elke organisatie kan stap voor stap groeien door het gedrag van klanten en prospects inzichtelijk te maken en hierop te anticiperen.

JourneyFunnel Buyer Journey 17 IllustratieVicus eBusiness Solutions is een innovatief bedrijf dat webshops bouwt en CRM-systemen implementeert. Al in 2009 koppelde het bedrijf de eerste webshop aan King en in 2012 het eerste CRM-systeem. In deze editie van ‘Expert aan het Woord’ spreekt Luuk Roovers, directeur, zich uit.

Luuk Roovers stelt dat het voor elke organisatie mogelijk is stap voor stap te groeien door het gedrag van klanten en prospects inzichtelijk te maken en hierop te anticiperen. Optimale communicatie tussen marketing en sales is in dit proces essentieel. Wat moet je doen om meer omzet, betere klanten, lagere kosten en een hogere klantwaarde te realiseren? Vicus legt het uit aan de hand van het JourneyFunnel© Model.

Eenvoudig starten

Marketing automation wordt door steeds meer organisaties toegepast. Het heeft als doel het vergroten van het inzicht in prospects en klanten om vervolgens in te spelen op hun gedrag. Doelstellingen als meer omzet, lagere kosten en klanten met een hogere waarde kunnen zo gerealiseerd worden. “Wij werken al volgens deze ‘filosofie’, elke organisatie kan starten met marketing automation. Wij helpen jou graag met de implementatie van marketing automation binnen jouw organisatie volgens ons JourneyFunnel© Model. De combinatie van een CRM-systeem en/of een website of webshop aan King Business Software vormt hierbij de basis en dat hoeft niet eens zoveel te kosten.”

Marketing, verkoop, klantenservice

Marketing automation

Trek prospects naar jouw organisatie toe / informeer en betrek bestaande klanten

Sales automation

Handel leads en verkoopkansen efficiënt af via uw webshop of via traditionele kanalen.

Klantenservice automation

Verzorg uw bestaande klanten door o.a. after sales, afhandelen klachten en retouren, klantportaal

JourneyFunnel Buyer Journey 17 Illustratie

Integratie met King

“Vicus heeft ruime ervaring met het koppelen van een CRM-systeem (vtiger) en webshop (Magento) aan King Business software. Met deze integratie heb je direct inzicht in jouw klanten en prospects waardoor je jouw marketing, verkoop en klantenservice processen optimaler kunt inrichten.De koppeling met King bespaart jouw organisatie kosten en tijd. Je kunt deze tijd besteden aan de ‘juiste’ klanten en prospects.”

Compleet beeld op resultaten

“Alle informatie uit uw Magento webshop, vtiger CRM-systeem, internetmarketing, nieuwsbrieven en King boekhouding samen geeft je een compleet beeld van jouw klanten, prospects en marketing- en salesinspanningen. Je ziet in vtiger waar de interesses van jouw doelgroepen liggen en in welke fase van het verkoopproces zij zich bevinden. Het is nu tijd om door te groeien. Met de module Salestargets stel je jouw targets vast in het CRM-systeem en lees je de King-factuurhistorie in. Je krijgt zo snel inzage in de prestaties van jouw verkoopteam ten opzichte van de vooraf gestelde doelstellingen. Plan jouw meest optimale route of jouw campagnes door met de module Geotools jouw relaties op de kaart te projecteren.”

Doorgroeien

“Werken met de ‘juiste software’ is niet voldoende. Het succes van jouw organisatie wordt mede bepaald door het gedrag van jouw huidige en potentiële klanten en hoe je daarmee omgaat. Om groeiplannen te ondersteunen adviseer ik klantprofielen op te bouwen. Daarmee beschik je over informatie waarmee je met de ‘juiste’ marketingactiviteiten en salesinspanningen prospects en klanten tot aankopen kunt bewegen.”

Onderscheid buyer en customer journey

“Regelmatig zie ik dat organisaties in het marketing- en verkoopproces geen onderscheid maken tussen de ingezette marketingactiviteiten in de buyer- en customer journey. Hoewel beide termen een duidelijke relatie met elkaar hebben, houden ze niet hetzelfde in. Elke nieuwe koper maakt een ‘reis’ voordat hij / zij klant wordt. Zowel online in uw webshop als offline via de traditionele verkoopkanalen. Dit aankoopproces is de buyer journey. De customer journey start wanneer de buyer journey eindigt. In de customer journey zijn de marketingactiviteiten erop gericht om klanten extra aandacht te geven om hun waarde en loyaliteit te vergroten. Denk daarbij aan herhaalaankopen, cross- en upselling en het creëren van ambassadeurs.”

Betere interne samenwerking

“Ook werken marketing en verkoop vaak niet optimaal met elkaar samen. Meestal omdat de marketingactiviteiten in de buyer- en customer journey niet zijn afgestemd op de salesinspanningen in de salesfunnel. De salesfunnel bestaat uit alle salesinspanningen die worden verricht om van een onbekende prospect een klant te maken. Zo kan het zijn dat marketing tijd besteedt aan een e-mail richting een prospect, terwijl sales de status ‘Qualified Out’ heeft toegekend. Iedere organisatie kan betere keuzes maken door beslissingen beter te onderbouwen. Dit kan met het JourneyFunnel© Model.

Maak bewuste keuzes

Vicus legt als eerste in de markt de relatie tussen sales en marketing in het (aan)koopproces door de journeys te verbinden met de salesfunnel. Hierdoor verkrijgt jouw organisatie inzicht in de inspanningen die in de salesfunnel worden verricht en de marketing- en communicatie activiteiten in de beide journeys. Door dit model toe te passen op jouw organisatie kan de marketingafdeling prospects grotendeels geautomatiseerd beter kwalificeren.”

Verspilling van tijd en geld is verleden tijd

“Het verspillen van tijd aan nutteloze leads is voorbij, als je ervoor zorgt dat er regelmatig overleg blijft plaatsvinden tussen marketing en sales over de activiteiten die zij ondernemen richting prospects en klanten. Ook is het noodzakelijk het effect van de contactmomenten in de diverse fases van het (aan)koopproces continue te meten en bij te sturen. Dit kan met de WebVisitAnalyser.”

Realiseren doelstellingen

“De WebVisitAnalyser is een systeem dat de individuele websitebezoeker herkent bij websitebezoek. Het systeem bouwt automatisch en realtime een profiel van elke bezoeker op: leadscore, interesses, kredietscore, branche, fase in de buyer journey en het aantal medewerkers wordt inzichtelijk gemaakt. De WebVisitAnalyser levert jou bruikbare ‘kwalificatie-informatie’. Zo kun je prioriteit geven aan de meest kansrijke prospects en klanten. Met de WebVisitAnalyser en het JourneyFunnel© Model in combinatie met Magento, vtiger en King bereik je jouw doelstellingen: meer omzet, betere klanten, lagere kosten, tijdbesparing en een hogere klantwaarde. Vicus helpt je hier graag mee.”

Download het artikel als PDF

 1606 King Magazine zomer 2016 artikel Meer omzet en betere klanten met journeyfunnel icm King.pdf