Magento en CRM E-Commerce Specialist

Dagje Meet Magento 2014 #mm14nl

Een van mijn jaarlijkse uitstapjes is MeetMagento, veel presentaties over Magento en natuurlijk allemaal gebruikers en leveranciers van Magento diensten. Natuurlijk diverse Payment Service Providers, hosting bedrijven, PostNL en diverse andere dienstverleners. Een prima plek om bestaande relaties te bestendigen en nieuwe mensen te ontmoeten.

Guido Jansen opende de dag. Guido bleek ook dit jaar een goed team om zich heen te hebben. Al met al weer perfect georganiseerd en op een prachtige locatie.

Bas Nawijn, Directeur eBay/Magento, vertelde over de ambities van Magento en de roadmap van Magento 2.0. Zoals je wellicht weet is Magento onderdeel van eBay inc.

OROCRM is een nieuwe loot aan de stam. CEO Jimmy Carter vertelde, zoals alleen een Amerikaan dat kan doen, over de vele voordelen van de oplossing. Veel ambities maar qua pricing wel wat meer gericht op de organisaties met geld. Minimaal 5 users voor $ 59 per user per maand (minimaal 5 users). Vraag Vicus gerust om de Open Source versie voor je te installeren. Dat scheelt in de kosten en je kunt er toch mee aan de slag. Wij rekenen tijdelijk voor de Community Editie slechts EUR 15 per user (minimaal 5 users).

Ook leuk deze keer om de battle te volgen van de payment providers. PayPall zegt innovator te zijn. Hoe kun je dat blijven. Innoveren is een stuk makkelijker als er  143 mio actieve gebruikers wereldwijd zijn. Omarmen van mobile devices en smartwatches is een trend die met name consumenten trekt.

Klarna zegt te hebben geleerd van het verleden. Hun nieuwe Magento module zou volledig herschreven zijn en nu wel functioneren. Een lang bestaand pijnpunt dat kosten door de merchant niet procentueel aan de eindklant kunnen worden doorberekend is echter nog niet opgelost. Klarna ziet liever niet dat merchants kosten doorberekenen, dat zou de conversie verlagen. De kosten moeten maar uit de verkoopprijs betaald worden. Echter merchants richten zich liever op een lage kale verkoopprijs zodat ze in de prijsvergelijkers prominent naar boven komen. In het algemeen is integreren een speerpunt. Daarnaast samen innoveren en gebruik maken van de ervaringen bij de grotere platformen. aldus Klarna.

Docdata payments bestaat 15 jaar. Focus op Europa met klanten als bol.com, Zolando en Brabantia. Speerpunten zijn achteraf betalen, mobile, tablet shopping en abonnementen. Ambitie is merchants helpen aan meer verkoop en lagere kosten. Docdata biedt zelf een eigen OneStapCheckout methode en mobile shop die integreert met Magento. Daarnaast qr-code gebaseerde betalingen die (ook) gebruikt kunnen worden in offline omgevingen. Zowel qua betaalmethoden als talen. In de Magento plug-in wordt geïnvesteerd.

Aron Stanic vertelde over zijn ervaringen met het Managen van Multi-Team Magento Projecten. Eigenlijk heel herkenbaar, maar wel goed om het eens op een rijtje te zien en zijn visie te horen. Multi-country, multi-language, multi-currency installaties, omni-channel customer experience, complexe integratie, uitgebreide marketing campaigns – vereisen een gefocusde expertise die zelden binnen één bedrijf gevonden kan worden, dus het leiden van zulke projecten is best een complexe uitdaging. Zelfs voor ons (Vicus) na ruim 7 jaar ervaring met Magento implementaties blijft dit herkenbaar.

Importeren van producten is een thema dat in de praktijk regelmatig terugkomt. Vicus doet dat zelf via VOSBA al sinds 2007 en heeft de meeste behandelde methoden al eens gebruikt. Om compatibiliteit te waarborgen heeft Vicus er al in 2007 voor gekozen om zoveel mogelijk de API te gebruiken. Alternatieve methoden hebben als nadeel dat het risico bestaat dat bijvoorbeeld de database wordt gecorrumpeerd. Goed om te zien dat er inmiddels wel wat meer oplossingen beschikbaar zijn.  Over het importeren van artikelen in Magento heb ik een separate blog geschreven.

Al met al weer een leuke en leerzame dag. Op naar volgend jaar!

Laat een reactie achter