Top 10 pijnpunten bij websites van bouwmaterialenhandel

Sinds Juni hebben we niet stil gezeten. In de tussentijd hebben we contact gehad met bedrijven in de bouwmaterialenhandel en zijn vele gesprekken gevoerd.

Onze conclusies:

  • Op veel websites van handelaren van bouwmateriaal moet je wel erg graag iets willen bestellen als klant. Het is dan totaal onduidelijk wat de klant moet doen als ie wil kopen of informatie wil aanvragen.
  • In de zomervakantie was de vakantiesluiting in de bouw is wel heel zichtbaar.. Wat doet het handelsbedrijf buiten vakantie houden? En wanneer kan ik mijn opdracht weer kwijt bij het bedrijf?
  • We kamen weinig nieuwe media tegen op websites van de bouwmaterialen handelaren
  • Profilering is erg slecht; het is vaak onduidelijk wat het handelsbedrijf precies doet en wat de doelgroep is (wat kan ik hier kopen eigenlijk, ook als consument? of alleen als ik een bedrijf heb?).
  • Er is weinig enkele ondersteuning in het koopproces. De paar winkels die we belde hadden blijkbaar geen tijd om de GSM telefoon op te nemen. Eentje verzocht ons later terug te bellen omdat hij op een lader stond.
  • Veel websites van bouwmaterialenhandelaren zijn absoluut niet gebruikersvriendelijk. Buiten technische fouten waardoor bijvoorbeeld teksten niet te lezen zijn, is vooral ook de navigatie en beeldmateriaal niet in orde.
  • De meeste websites bij de materialenhandel zijn slecht vindbaar in zoekmachines (met name door verkeerd gekozen technologie en uitvoering)
  • Een echte dooddoener is voor de vindbaarheid is om alleen een brochure te presenteren als PDF.. of met bladerbare systemen in flash gebouwd.
  • Er zijn zelfs bedrijven die echt alle mogelijke moeite doen om klanten niet te laten bestellen. Soms is de shop wel 3 kliks voordat de shop opent. Dan moet de klant nog inloggen en starten.
  • Een site maakt het wel heel bont. Bij elke klik opent zich een nieuw browservenster.

Hoe staat uw webssite of webwinkel er voor? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.