Online winkelen stijgt explosief

Webwinkels schieten als paddestoelen uit de grond. Zo meld de ICT Barometer van Ernst & Young naar aanleiding van onderzoek onder 607 directeuren, managers en professionals uit het bedrijfsleven en overheid.

Door de enorme groei in het online aankopen van onder andere home entertainment producten, reizen en vakanties is meer dan de helft van de ondervraagden zelfs van mening dat op korte termijn fysieke winkels geheel of gedeeltelijk zullen verdwijnen. Enkele resultaten:

  • Bijna de helft van de bedrijven tijdens hun e-commerce activiteiten dikwijls in ernstige mate te kampen heeft met cybercrime
  • Volgens twee van de vijf ondervraagden is betalen met de creditcard het meest riskant. Een op de vijf vindt betalen met iDeal gevaarlijk.
  • Consumenten en bedrijven zouden zich onvoldoende bewust zijn van de risico’s van online winkelen
  • Als belangrijkste valkuil bij de implementatie van e-commerce zien de respondenten de kwaliteit van de website
  • De grootste ergernissen bij online winkelen zijn de hoge verzendkosten en het tijdstip waarop de producten worden afgeleverd.