Onderzoek naar online gedrag van bezoekers #BadVak2012

Tijdens BadVak 2012 heeft Vicus aanvullend onderzoek gedaan. Bezoekers vulde een evaluatieformulier in en beantwoordde een aantal vragen.

Tijdens de BadVak 2012 is door Vicus aanvullend onderzoek gedaan. Enerzijds door de bezoekers te vragen een evaluatieformulier in te vullen en anderzijds door de aanwezigen in de zaal een aantal vragen voor te leggen waar men over kon stemmen.

Hoewel dit daarmee geen 100% betrouwbaar onderzoek genoemd mag worden zal het door de branche zeker als wake-up call moeten worden beschouwd. Onderstaand een samenvatting van het onderzoek.

Visitekaartjes incompleet

Op 30% van de ontvangen visitekaartjes stond geen website vermeld. 10% van de ontvangen e-mailadressen oog onprofessioneel, Op 15% van de visitekaartjes stond niet eens een telefoonnummer ……, 10% had alleen een GSM nummer op het kaartje staan. 5 personen wilde wel de slides van de workshop ontvangen maar dat gaat niet lukken omdat ze geen email op kaartje of formulier hebben ingevuld. Mocht u de presentatie nog niet hebben ontvangen? stuur dan even uw e-mail adres naar sales@vicus.nl 🙂

Online presentatie

Vrijwel iedereen zegt een website (in welke vorm dan ook) te hebben. Zonder twijfel heeft men de website om publiek naar de showroom te trekken, online verkopen gebeurt nog weinig. Slechts 30% zegt een online webshop te hebben, er wordt daarbij wel geklaagd over de resultaten.

CRM-systeem voor relatiebeheer

Circa 60% van de ondervraagden zegt een CRM-systeem te gebruiken. Opvallend is dat dit vooral de grote zijn of die onderdeel zijn van een keten of franchise. De kleinere ondernemers doen het zonder CRM-systeem.

Sociale Media

Sociale Media is in beeld, vrijwel alle ingevulde formulieren stond een positief antwoord. Echter in de zaal-sessies gingen toch heel wat mensen zitten. Men gebruikt wel Sociale Media maar nog niet echt heel bewust. Er is ook geen vastgesteld beleid of structureel plan voor de inzet van Sociale Media. Het is zeker geen onderdeel van een integraal marketingplan. De verschillende Sociale Media wordt gebruikt in diverse combinaties. De meest gebruikte zijn Facebook (60%) en Twitter (50%). 30% deel zet YouTube filmpjes in en ongeveer 30% gebruikt LinkedIn.

Internetmarketing

De helft zegt dat ze recent een zoekwoordenonderzoek heeft uitgevoerd. Of dat goed is gebeurd is niet duidelijk. Maar gezien de klachten over de resultaten zou het wel eens kunenn zijn dat deze basis kwalitatief niet goed op orde is. Er is maar een klein deel dat aangeeft SEO teksten (45%), Link building (16%), AdWords (7%), SEO regels (30%), Landingspages (16%) en Blogs (2%) serieus gebruikt. Dit zal echt significant moeten worden verbeterd!

Nieuwsbrieven en folders

40% van de ondernemers stuurt een nieuwsbrief, evenveel sturen een folder rond. De frequentie is erg divers (van 1 keer per maand tot eenmalig en alleen op aanvraag).

En wat vond men van de workshop

Ruim 90% vond de workshops butiengewoon zinvol. Slechts een enkeling had niets nieuws gehoord. Deze hadden veelal een marketingfunctie in een overkoepelende organisatie. Als meest waardevolle punten van de workshops werd overigens genoemd:

  • nieuwe mogelijkheden (o.a. 3D)
  • meten is weten
  • mogelijkheden sociale media
  • Inzet Google Analytics
  • combinatie showroom en online
  • gastheerschap

Neem gerust contact met ons op als u nog vragen heeft. Wij helpen u graag verder. Ieder zijn vak tenslotte..