Nederland binnen EU topper online winkelen

Forse toename in het Verenigd Koninkrijk en Nederland

In Nederland is in de periode 2004-2008 het elektronisch winkelen of e-shoppen met 20 procentpunt toegenomen. Dat is de grootste toename, samen met het Verenigd Koninkrijk, in de EU. Daardoor behoren Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Denemarken tot de EU-landen waar het onlinewinkelen het meest is ingeburgerd. In de twee nieuwe EU-lidstaten, Roemenië en Bulgarije, en in Estland is de groei het laagst. Na een sterke opkomst van het e-shoppen tussen 2004 en 2006 neemt bij vrijwel alle landen in de EU vanaf 2007 het e-shoppen nog maar in geringe mate toe.

Grootste deel Nederlandse e-shoppers koopt regelmatig

Binnen de groep Nederlanders die elektronisch winkelt, zijn de frequente e-shoppers in de meerderheid. Hun aantal is ruim twee keer zo groot als dat van de minder frequente kopers via het internet. Vooral hoogopgeleide mannen in de leeftijd van 25-44 jaar kopen regelmatig via het internet. Dit in tegenstelling tot laagopgeleide vrouwen van 65-74 jaar.

Reizen, vakanties, boeken, kleding en kaartjes

De meeste online aankopen betreffen reizen, vakanties, literatuur, kleding en kaartjes voor evenementen. Er zijn niet veel verschillen in het online koopgedrag tussen mannen en vrouwen. Wel kopen vrouwen meer kleding en sportartikelen dan mannen en hebben mannen een voorkeur voor elektronica en software. Gokken blijft voor beiden het minst populair.

Verreweg de meeste Nederlanders e-shoppen in Nederland

Meer dan 93 procent van de e-shoppers doet zijn aankopen bij personen of bedrijven binnen Nederland. Ongeveer 17 procent koopt online ook in andere Europese landen en bijna 10 procent bestelt ook buiten Europa goederen of diensten.

Lees meer over: Innovatie  ▫  Marketing automation  ▫  Webshop(s)


Ga terug

Reactie toevoegen

Heb je een toevoeging, een vraag of een interessante link? Vertel het ons, vinden wij leuk.

Tel 7 en 3 bij elkaar op.