Moet Open Source meer reclame gaan maken?

Hoewel velen nog zweren bij Microsoft voor kantoortoepassingen kiezen steeds meer professionals voor een Open Source variant. Microsoft heeft niet langer het monopolie voor kantoorautomatisering.

Steeds meer mensen ontdekken de kwaliteit van Open Source software.

  • Microsoft Exchange heeft concurrentie van Zarafa, Zimbra en OpenXchange
  • Microsoft Sharepoint moet het afleggen tegen diverse krachtige CMS systemen en Wiki systemen zoals TYPO3, Joomla!, MediaWiki
  • Microsoft Dynamics heeft sterke concurrentie van de open source CRM systemen SugarCRM en vtiger CRM.
  • De ERP systemen van Microsoft, Microsoft Dynamics/NA (voorheen Navision) en Microsoft Dynamics/AX (voorheen Axapta) en hebben concurrentie van diverse Open Source ERP systemen zoals OpenBravo, SQL Ledger en Ledger SMB.

Als alternatief voor Microsoft Office is er het gratis Open Office en zelfs voor Microsoft Project zijn er pakketten als dotProject, Achievo en Open Workbench.

Gefopt door marketing en sales

Eigenlijk met name door de grote marketing inspanning van Microsoft twijfelen velen om de overstap te maken. Open Source software is immers nieuw voor velen; even wennen dus. Het is inderdaad een vreemde gedachte dat je vergelijkbare software gewoon gratis kunt downloaden en installeren en dat dat dan ook nog gewoon goed blijkt te werken.

Professionele ondersteuning nog goedkoper ook

De tarieven voor het ondersteunen van Microsoft producten ligt vaak 20-30% hoger dan het ondersteunen van Open Source producten. Neem daarnaast het ontbreken van licentiekosten en het ontbreken van de vaak verplichte 20% ‘servicekosten’ per jaar. Verder blijken veel gebruikers het erg onprettig te vinden dat die ene kleine wijziging zoveel moet kosten of helemaal niet kan worden doorgevoerd. Open Source software heeft als voordeel dat elke dienstverlener die de programmeertaal beheerst het onderhoud kan uitvoeren. Dus geen vendor lock-in meer.

Kip of ei ? Moet Open Source meer reclame gaan maken?

Met de prijs/kwaliteitverhouding van Open Source software zit het dus wel goed. Alleen weten velen dat niet. Moeten Open Source dienstverleners nu hun tarieven gaan verhogen om dure marketing campagnes te voeren om u allen er op te attenderen dat u heel veel geld kunt besparen?

Al vele succesvolle implementaties

Vicus is al sinds 2003 in de weer om iedereen die het maar wil horen te overtuigen van de voordelen van Open Source software. Gelukkig hebben velen de boodschap opgepakt, getuige onze vele klanten , inclusief bedrijven zoals Albert Heijn, Toerkoop, NYSE/Euronext en vele kleinere organisaties. Wilt u meer informatie of onderzoeken wat Open Source voor u kan betekenen? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek bij ons op kantoor.