Hoe herken je ongewenste e-mailberichten

Voorkom dat je de klos bent

Wij krijgen de laatste weken steeds vaker vragen en melding van onze klanten omtrent verdachte e-mailberichten (ook wel ongewenste e-mail of spam genoemd). Dit soort e-mailberichten worden voornamelijk opgesteld door kwaadwillende om u zover te krijgen geld (steeds vaker ook bitcoins) over te maken. Om dit soort malafide praktijken te kunnen minimaliseren gaan wij een aantal stappen doorlopen, om ervoor te zorgen dat jouw e-mailverkeer veiliger wordt.

Ongewenste e-mailberichten herkennen

Voorheen waren spammers voornamelijk bezig met het toesturen van ongewenste e-mailberichten, waarin zij producten of diensten verkopen. Deze producten of diensten zijn vaak helemaal niet interessant voor jou. Dit soort e-mailberichten worden nog steeds gestuurd. Alle domeinnaamhouders (eigenaren) hebben vaak een e-mailadres opgegeven, voor bijvoorbeeld de WHOIS, welke registries in principe nog verplichten. Zo worden deze domeinnaam houders vaak nog benaderd om de afgenomen domeinnaam te verlengen, met misleidende teksten als "Renew your expiring domain". Wanneer er goed gekeken wordt naar dergelijke e-mailberichten, dan staat er vaak in de kleine lettertjes dat het gaat om een "Domain name search engine optimalisation" (een zoekmachine optimalisatie tool) en niet zozeer om de vernieuwing van de domeinnaam. Dit is slechts een voorbeeld van ongewenste e-mail, welke voor verwarring kan zorgen.

Een andere vorm van ongewenste e-mailberichten, die de laatste tijd vaak wordt gebruikt, is het waarschuwen dat jouw emailaccount is gecompromitteerd (of gehacked). Dit gaat vaak gepaard met een e-mailbericht dat afkomstig lijkt te zijn van je eigen e-mailaccount (of een e-mailaccount van jouw organisatie). De kwaadwillende doet zich echter alleen maar voor als jouzelf of iemand uit jouw organisatie, terwijl dat niet het geval is. Deze techniek valt onder phishing, waardoor de kwaadwillende hoopt jou ervan te overtuigen dat het e-mailbericht legitiem is; of dat jouw account echt gehacked is. Door deze manier hopen ze betrouwbaarder over te komen en je te bewegen om de instructies uit het kwaadwillende e-mailbericht op te volgen. Meestal is je account niet echt gehacked.

Voorheen gebruikte de spammers phishing e-mailberichten met als afzenders grote namen (bijvoorbeeld van banken, verzekeringen of zelfs van DigiD). Zo proberen zij bijvoorbeeld om u over te halen op linkjes (URL's) uit de e-mailberichten te klikken, welke je naar malafide websites kunnen sturen. Nu gebruiken de spammers naast deze methode, ook jouw eigen e-mailadres als afzender.

Meestal krijgen andere e-mailgebruikers geen berichten krijgen namens jouw account (of naam). Deze kwaadwillende afzenders zullen eerder andere gebruikers ook proberen te misleiden, door e-mailberichten toe te sturen namens hunzelf.

Blijft goed kijken wat er in een e-mailbericht staat. Vertrouwt je  een e-mailbericht niet, probeer dan op een andere manier met de afzender contact op te nemen (bijvoorbeeld per telefoon) of verwijder het e-mailbericht.

Ben je klant van Vicus en krijg je toch veel spam? Neem dan contact op met onze servicedesk.


Lees meer over: Hosting


Ga terug

Reactie toevoegen

Heb je een toevoeging, een vraag of een interessante link? Vertel het ons, vinden wij leuk.

Wat is de som van 8 en 1?