Belgische scholieren winnen Open Source Award

De Antwerpse scholieren Nathan Samson en Sam Heijens wonnen de prijs voor het programma Game Designer. Met dit programma kunnen 2D-spelletjes gemaakt worden, zonder dat daar programmeerkennis voor nodig is. Het verschil met de bekende spelontwerpprogramma's is dat de spelletjes die met GameDesigner worden gemaakt draaien op andere platformen dan Windows. De winnaars ontvingen een prijs van drieduizend euro. Volgens de jury blonken de twee Belgische ontwerpers echt uit in project én presentatie. Het zijn terechte winnaars", aldus juryvoorzitter Mario van Vliet, vice-president Capgemini en hoogleraar aan de Radboud Universiteit. Met de geldprijs kopen de jongens een nieuwe laptop en een deel wordt waarschijnlijk geschonken aan een school in Nepal. Of Sam en Nathan zullen kiezen voor een studie Informatica is nog niet helemaal zeker. De publieksprijs van tweeduizend euro ging naar het project Sokoban 3D, ontwikkelt door Ben Ruyl van het Graaf Huyn College in Geleen. Bij beide prijzen is de helft van het geldbedrag bestemd voor de scholieren, de andere helft is bedoeld als stimulans voor informatica-onderwijs op de scholen. De Capgemini Open Source Award is onderdeel van Code Yard, een initiatief van de Radboud Universiteit Nijmegen en Stichting NLnet, dat het voor middelbare scholieren mogelijk maakt te bouwen aan Open Source software. Doel van het project is middelbare scholieren te enthousiasmeren voor bètastudies en de voordelen van Open Source software te promoten.

Lees meer over: Open Source


Ga terug

Reactie toevoegen

Heb je een toevoeging, een vraag of een interessante link? Vertel het ons, vinden wij leuk.

Tel 2 en 6 bij elkaar op.