Klantverhaal Matthijs.com: van vakmanschap naar vernieuwing – met Vicus als digitale partner
- 28 juli 2025
- Luuk Roovers
Na tientallen jaren ondernemerschap draagt Marc Matthijs het stokje over. Onder zijn leiding groeide Matthijs.com uit tot een betrouwbare groothandel voor werkkleding en persoonlijke beschermingsmiddelen, met een sterke B2B-focus. Nu nemen Carolien en haar man Jeffrey het roer over – met frisse energie én een duidelijke visie op digitale groei. Vicus ondersteunt hen in dit traject, met slimme e-commerce oplossingen en strategisch advies.
Wie is Matthijs.com?

Matthijs.com levert een breed assortiment werkschoenen, kleding en veiligheidsartikelen aan professionele klanten in de bouw, industrie en zorg. Vanuit het mooie dorp Axel in Zeeland bedienen zij een loyale klantenkring, waarbij service, leversnelheid en betrouwbaarheid voorop staan. De webshop speelt daarin een steeds grotere rol – als verlengstuk van het persoonlijke contact.
Wat motiveerde je om destijds Matthijs.com te starten?
Marc vertelt: “Na 9 jaar als vertegenwoordiger te hebben gewerkt bedacht ik dat als ik voor iemand anders kon verkopen dat ik het dan ook wel voor mezelf zou kunnen en ben ik het bedrijf gestart.”
Toen ik startte had ik alleen een garage en op een gegeven moment zat hij vol. Mijn vader leefde toen ook nog, hij had ook een schuur die ik mocht gebruiken. En toen had ik ineens een contract voor veel artikelen die op pallets geleverd werden. Reden om bij een bedrijf hier in de regio een deel van een loods te huren. Dus had ik al drie magazijnen! Op een gegeven moment kreeg ik van onze gemeente een vergunning om een loods in de tuin te bouwen en kon ik alles weer naar huis halen. Na ongeveer 1,5 jaar stond de vloer echter alweer vol met pallets.
“We waren op zoek naar een betrouwbare partner die meegroeit met ons. Vicus begrijpt ons bedrijf en onze markt – van techniek tot strategie.”
– Marc, oprichter Matthijs.com
Ons bedrijf groeide en toen op een gegeven moment een industrieterrein in de buurt (Axel) ontwikkeld werd zijn we daar als een van de eersten naartoe gekomen.
Wat is je grootste uitdaging geweest in die 30 jaar?

Marc: “Iedere nieuwe klant betekent weer een nieuwe voorraad erbij; want ze hebben allemaal specifieke producten. En ze verwachten eigenlijk van je dat, als ze ‘s-morgens bellen, je het ‘s-middags al komt brengen. Om dat allemaal te regelen en financieren, dat was wel een dingetje. Klanten betalen binnen 60 dagen maar rekken dat vaak ook nog wat op. In de tussentijd moet je wel steeds binnen 30 dagen je leveranciers betalen.“
Carolien: “Het verwachtingspatroon van sommige klanten ligt nogal hoog, helaas hebben veel van onze leveranciers zelf ook last van leveringsachterstanden. Op sommige punten zijn onze klanten ook wel wat verwend, ’s morgen besteld en vaak wordt het ’s middags al verzonden als het mogelijk is.”
Wat vind je het leukste aan het werk binnen Matthijs.com?
Carolien: “We zitten in een soort procestechniek-verhaal, maar dan met concrete artikelen en het is alles gebeurt hier in huis. Bovendien hebben we hier een heel leuk en hardwerkend team. Mooi om te zien hoe iedereen hier bereidwillig is en elkaar helpt.”
Overdracht in beweging – nieuwe energie met vertrouwde betrokkenheid
Met de overdracht van het bedrijf aan Carolien en haar man Jeffrey komt een nieuwe generatie aan het roer. Marc, de oprichter, blijft op de achtergrond nog een paar jaar meedenken, maar de dagelijkse leiding verschuift. “Het voelt goed om het bedrijf aan hen over te dragen. Ze kennen onze klanten en willen verder bouwen aan wat we samen hebben opgebouwd” zegt Marc.

Carolien is overigens geen onbekende voor het bedrijf. Ze was de afgelopen jaren al op de achtergrond actief betrokken bij de bedrijfsvoering. Met haar ondernemersgeest en frisse blik bouwt ze samen met Jeffrey voort op het fundament dat Marc heeft gelegd.
Carolien, die nu de dagelijkse leiding op zich neemt, heeft oog voor zowel de klantrelatie als de optimalisatie van processen. Jeffrey brengt extra commerciële slagkracht mee, met ervaring in de sales en een scherp oog voor kansen in de markt. Samen staan ze klaar om Matthijs.com verder te professionaliseren.
De webshop willen ze verder verbeteren met betere vindbaarheid (SEO) en een betere balans tussen nieuwe klanten en bestaande relaties. Tegelijk blijven ze inzetten op langdurige klantenbinding. “We willen geen snelle verkooppiek, maar juist duurzame relaties.” aldus Carolien.
“En we moeten misschien nog wat werken aan naamsbekendheid. Nu we het overgenomen hebben, hoor ik van veel mensen dat ze niet eens wisten van dit bedrijf.”
“Het zou doodzonde zijn als er geen verderzetting zou zijn van dit mooi Zeeuws bedrijf, dus wij vonden het een mooie uitdaging om op de fundamenten van Marc verder te bouwen.”
Wat is het belangrijkste dat je van Marc hebt geleerd?
Carolien: “Samen met Marc maak ik het onderhandelingsproces met de leveranciers nu van dichtbij mee en daar kan ik wel wat van leren. Verder leer ik van Marc ook het financiële/boekhoudkundige hier te managen.”
Waar ben je het meest trots op als je terugkijkt op je ondernemersjaren?
Marc: “Dat we met hard werken een mooi bedrijf hebben opgezet en dat we het nu ook op een goede manier kunnen afsluiten.”
Welke tip kun je geven aan iemand die ook een bestaand bedrijf overneemt?
Carolien: “Probeer je heel goed voor te bereiden! Ik had zelf ook graag iets meer tijd gehad, want sommige instanties zijn niet zo snel/meewerkend. Maar had wel het voordeel dat ik hier al werkte, dus wat dat betreft al wat wist van het bedrijf.”
Wat wil je dat klanten en leveranciers onthouden van jouw manier van ondernemen?
Marc: “Ondanks de digitalisering blijft persoonlijk contact met zowel de klanten als de leveranciers uitermate belangrijk.”
Samenwerking met Vicus: structuur, schaalbaarheid en strategie
Om die ambitie waar te maken, werkt Matthijs.com al jaren samen met Vicus. De webshop draait op Magento 2 en is gekoppeld aan hun ERP-systeem Oculus via de VOSBA-middleware van Vicus. Daarmee zijn productgegevens, klantprijzen en voorraad real-time gesynchroniseerd.
“Vicus vertaalt complexe digitale vraagstukken naar oplossingen waar wij echt iets mee kunnen.”
– Carolien, ondernemer Matthijs.com
“Vicus helpt ons niet alleen met techniek, maar denkt ook mee over zaken als snelheid, beveiliging, klantgerichtheid en SEO,” vertelt Carolien. “Ze leggen het goed uit, ook als het technisch wordt. En ze houden het praktisch.”
Toeristische tips

Op de vraag of Caroline en Marc nog tips hebben om in de buurt te bezoeken antwoorden zij dat zeker van belang om te bezoeken zijn de vestingstadjes van Zeeuws-Vlaanderen:
- Hulst – Eén van de best bewaarde vestingsteden van Nederland, met volledig intacte stadswallen van 3,5 km lengte. Wallen, bastions, dubbele poorten en Bourgondische sfeer.
- Sluis – bekend om zijn belfort dat uniek is in Nederland. Sfeervolle vestingwerken en historische panden.
Dus na het bezoek aan Matthijs wist ik wat mij te doen stond. Snel naar ons hotel en vervolgens op pad om Hulst en Sluis te bezoeken.









