JourneyFunnel© Model: meer en betere klanten

Marketing en Sales automation verbetert interne samenwerking

Marketing automation en sales automation met het JourneyFunnel Model
Buyer Journey, Customer Journey in relatie tot de Sales Funnel.

Veel bedrijven maken in hun verkoopproces nog geen onderscheid tussen de marketingactiviteiten die zij uitvoeren in de buyer- en customer journey. Ook is er regelmatig sprake van matige samenwerking tussen marketing en sales in het verkoopproces.

Geen focus en tijd- en geldverspilling

Binnen organisaties heersen hierdoor vaak nog steeds opvattingen als: 'Sales gooit goede leads weg' en 'Marketing verspilt alleen maar geld. Gevolg: organisaties hebben onvoldoende focus en prioritering, waardoor tijd en geld wordt gespendeerd aan 'verkeerde' leads en klanten. Bovendien wordt niet goed gemeten of uitgevoerde marketing - en sales inspanningen daadwerkelijk effectief zijn.

Marketing en Sales automation is de oplossing

Vicus biedt organisaties de oplossing met marketing en sales automation: het JourneyFunnel Model in combinatie met WebVisitAnalyser (en vtiger CRM, Magento webshop, King Business Software en/of aan WordPress site). Het JourneyFunnel model wordt praktisch geïmplementeerd binnen de Vicus Customer Insight Architectuur.

JourneyFunnel© Model voor optimaal inzicht in leads en klanten

Vicus brengt met het model als eerste marketing en sales samen in het verkoopproces. Het geeft organisaties inzicht in het totale verkoopproces van (individuele) leads en klanten. Het JourneyFunnel© Model doet dit door de door sales uitgevoerde activiteiten in de salesfunnel te verbinden met de marketing activiteiten in de buyer- en customer journey.

  • Buyer Journey: het koopproces die elke (onbekende) potentiële klant maakt voordat hij of zij klant wordt.
  • Customer Journey: begint wanneer de Buyer Journey is voltooid. In de reis van de klant zijn alle uitgevoerde marketing activiteiten bedoeld om klanten meer aandacht te schenken. Doel is om klanten om te zetten in trouwe klanten / ambassadeurs (fans).
  • Salesfunnel: de acties van de verkoop in de salesfunnel om een onbekende te begeleiden naar een klant.

Customer Contact Points

Elke fase in de buyer- en customer journey en de salesfunnel bestaat uit zogenaamde customer contact points (CCP): alle momenten waarop de klant / prospect contact heeft met jouw organisatie. Door CCP (bijvoorbeeld in de buyer/customer journey SEO/SEA, Sociale Media, Blogs, Nieuwsbrieven, Demo aanvragen en in salesfunnel telefonisch gesprek met sales) te kiezen en toe te wijzen aan een of meerdere fasen verkrijg je als bedrijf inzicht waar jouw leads en klanten zich bevinden in het (herhaalde) verkoopproces.

De WebVisitAnalyser;is een uitermate geschikte tool voor het meten van de CCP in elke fase en zo voor het bepalen van de kwaliteit van klanten en leads.

WebVisitAnalyser: scoring van leads en klanten

Scoringsmodel op basis van WebVisitAnalyser geeft inzicht in kwaliteit website leads

De WebVisitAnalyser is een systeem dat de website/webshop bezoeker herkent bij bezoek. Het systeem bouwt automatisch en realtime een profiel op organisatieniveau van elke bezoeker op: leadscoring, interesses, kredietscore, branche (SBI), fase in de buyer journey en het aantal medewerkers wordt inzichtelijk gemaakt.

De lead scoring kan worden bepaald door automatische lead scoring zoals leadbron, aantal contactmomenten, aantal bezochte pagina's, bezoek van specifieke pagina's of segmenten op de website en bezoek van combinatie van pagina's (al dan niet in een specifieke volgorde).

Lead scoring online verrijken met offline contactmomenten

Daarnaast kan het scoreprofiel worden verrijkt door scores toe te voegen zoals offline momenten van betrokkenheid zoals het aantal telefonische contactmomenten van de accountmanager met de lead. Ook kunnen er negatieve scores worden toegekend aan het profiel zoals een negatieve creditrating of negatieve ervaringen. Hoe hoger de score, hoe kansrijker de lead of klant.

Met het JourneyFunnel© Model stap voor stap groeien

Door dit gestructureerde model toe te passen kunnen organisaties veel effectiever en efficiënter werken. Vicus adviseert organisaties bij het optimaal inregelen van het model.

De implementatie bestaat uit zes fasen:

  1. Knelpunten en doelen vaststellen: vaststellen huidige knelpunten en bepalen doelstellingen.
  2. Vaststellen CCP: bepaal online en offline Customer Contact Points en de daarbij behorende content (voor de diverse fasen in buyer en customer journey en salesfunnel). Vicus heeft voor jou een lijst van contactpunten beschikbaar.
  3. Scoring: ken scores toe aan de CCP.
  4. Publiceren: publiceer desbetreffende content voor CCP.
  5. Meten: meet de kwaliteit van jouw leads en klanten met WebVisitAnalyser.
  6. Bijsturing: Stuur waar nodig de content bij en optimaliseer deze (terug naar stap 1). Bij niet gebleken geschiktheid kiezen voor andere CCP.

Interesse gewekt? Neem nu contact op!

Klik op de button, stuur een e-mail naar sales@vicus.nl of bel 033 461 1196.


Neem contact op met de experts

Neem contact op met Luuk Roovers van Vicus voor JourneyFunnel© Model

Luuk Roovers, Directeur

Vicus adviseert je graag over de voordelen van het JourneyFunnel© Model. Tevens helpen wij je met de implementatie.