X
Contact
Direct advies?
 033 461 1196
<
Contact
Direct advies?
 033 461 1196

E-commerce Performance Model

Gestructureerd en gediciplineerd werken leidt tot succes

Om prioriteit en duidelijkheid aan te brengen ontwikkelden Marco Derksen en Eduard de Wilde eind jaren negentig een model dat tegenwoordig E-prover wordt genoemd.

Het e-provermodel onderscheidde al verschillende fasen: van komen naar (rond)kijken, van (rond)kijken naar kiezen, van kiezen naar kopen en ten slotte weer terugkomen.

Vicus heeft dit theoretische model omgezet en geconcretiseerd naar het e-commerce performance model en bijhorende prestatie-indicatoren. Daarnaast hebben we de relatie gelegd met de fasen uit ons e-commerce succes model. Het werken volgens een combinatie van deze twee modellen en de e-commerce referentiearchitectuur levert krachtige resultaten op. 

Kritieke prestatie-indicatoren

Prestaties worden gemeten. De focus ligt op die indicatoren die kritiek zijn voor de performance van het totale systeem. Deze kritieke prestatie-indicatoren worden liefst gestructureerd weergegeven zodat een performance management dashboard ontstaat. Denk hierbij vooral aan:

  • Financiële kengetallen, zoals omzet en winstgevendheid
  • Klantwaarde
  • Operationele gegevens zoals klant tevredenheid (customer centric KPIs) en interne proces efficiency (performance drivers, diagnostics)
  • Organisatorisch gereleateerde prestaties zoals innovatie, lessons learned en ontwikkeling van het personeel en de partners

Ratio's en KPI's zeggen pas echt iets als ze bewegen. Als het de ene week of maand in één keer flink minder is dan de vorige, dan zit er ergens iets niet goed. Een ontwikkeling in de tijd zegt veel meer dan een absoluut getal. Omdat honderd kopers voor het ene product nu eenmaal een goede score is en voor een ander een matige score.


Neem contact op met de experts

Neem contact op met Luuk Roovers van Vicus voor E-commerce Performance

Luuk Roovers, Directeur / consultant

Meters maken, evalueren en weer door....