Redenen om te upgraden van Magento 1 naar Magento 2

Eind 2015 zag het open source webshop-platform Magento 2 het levenslicht. En eind juni 2020 stopte de ondersteuning van Magento 1. Mocht je nog gebruiker van Magento 1 zijn dan lees je in dit artikel waarom je een overstap naar Magento 2 wilt maken. We bespreken ook hoe je op eigen tempo een migratie kunt plannen en dat je niet meteen halsoverkop de migratie moet inzetten.
Redenen om te upgraden van Magento 1 naar Magento 2

Waarom je wil upgraden naar Magento 2

Een compleet vernieuwde architectuur lag aan de basis van deze nieuwe versie. Hierdoor kent Magento 2 een enorme hoeveelheid technische verbeteringen en functionaliteiten. Daarnaast zijn er ook een aantal andere redenen om afscheid te nemen van Magento 1. Hieronder bespreken we de redenen waarom je zou willen overstappen naar Magento 2.

Magento 2 wordt officieel ondersteund

Ondanks eerdere tweets vanuit Magento over een vroegtijdige stopzetting van ondersteuning in 2018, ontving Magento 1 toch nog lange tijd haar beveiligingsupdates. Uiteindelijk stopte pas op 30 juni 2020 de ondersteuning voor Magento 1.

Voor veel webwinkels was overstappen geen optie en zo is het initiatief en bedrijf Mage One ontstaan. Mage One ontwikkelt patches voor Magento 1 en Vicus kan als partner een onderhoudsoptie voor Magento 1 bieden tot juli 2024.

Het is gelukkig mogelijk om voor Magento 1 je beveiligingsupdates te regelen, maar zie dit vooral als een tijdelijke oplossing en als een ongewenste situatie. Het is altijd verstandiger over te stappen naar een platform waarvoor de leverancier ondersteuning biedt en verantwoordelijkheid neemt in het uitbrengen van beveiligingsupdates.

Magento 2 is sneller

Snelheid was lange tijd een probleem voor Magento 1 en laten we duidelijk zijn, Magento 2 is supersnel. De laadtijden van pagina’s in Magento 2 zijn nu 30% tot 50% sneller geworden. Per uur kan Magento 2 nu 39% meer orders verwerken. De responstijd voor het toevoegen van producten aan het winkelwagentje is 66% sneller geworden. (bron: Magento 2.0 Performance & Scalability)

Het boeken van zoveel prestatiewinst is mogelijk dankzij de inzet van allerlei eigentijdse technologie waarvan full page caching (met Varnish caching) wel het meeste bijdraagt aan deze snelheidswinst. Dit houdt in dat Magento 2 bepaalde content opslaat om de eerstvolgende keer weer razendsnel in te laden.

Wanneer je webshop sneller reageert en inlaadt, dan is er meer gebruikersinteractie, worden er meer producten aan het winkelwagentje toegevoegd en kunnen we meer verkopen en hebben we minder ongebruikte winkelwagentjes.

magento2-gelaagde-architectuur_illustratie
gelaagde architectuur Magento 2

Magento 2 is beter schaalbaar

In het verlengde van performance komt altijd de vraag van schaalbaarheid. Dankzij de goede prestaties is Magento 2 bijvoorbeeld in staat om zo’n 10 miljoen paginabezoeken af te handelen, terwijl Magento 1 blijft steken op een respectabele 200.000 paginabezoeken.

Magento 2 maakt het toevoegen van stores, modules en producten snel, probleemloos en eenvoudig. Je webshop kan daardoor met gemak doorgroeien naar duizenden orders per dag of opschalen naar grotere catalogi mocht dat nodig zijn.

Magento 2 is veiliger

Het wegvallen van de ontwikkeling van veiligheidsupdates voor Magento 1 is een groot veiligheidsissue. Daardoor is Magento 1 onvoldoende beveiligd tegen virussen, malware en hackers. De kans op datalekken is daarmee levensgroot aanwezig. Magento 2 heeft geen last van dit probleem omdat het actief vanuit de leverancier van veiligheidsupdates wordt voorzien.

Magento 1 en Magento 2 hebben allebei een andere onderliggende architectuur die anders met veiligheid omgaat. Magento 1 gaf je beduidend meer vrijheid bij het selecteren van externe modules, zoals bijvoorbeeld bij payment-modules. Het gebruik van deze software van derden betekende ook een hoger risico op veiligheidslekken in Magento 1. Magento 2 hanteert strikte standaarden voor programmacode die ook gelden voor ontwikkelaars die extensies en customisations bouwen.

Magento 2 voldoet aan wet- en regelgeving

Als bedrijf ben je in overtreding van de algemene verordening gegevensbescherming (AVG) wanneer je klantgegevens niet voldoende beveiligd om datalekken te voorkomen. De Autoriteit Persoonsgegevens kan organisaties die de AVG overtreden een boete opleggen. Wanneer je geen veiligheidsupdates doorvoert op Magento 1 en de kans op datalekken toestaat ben je dus in overtreding van de AVG.

Magento 2 kent ook dit probleem niet omdat het actief wordt onderhouden met veiligheidsupdates. Wanneer je deze veiligheidsupdates doorvoert heb je gehandeld in het belang van je klanten om datalekken te voorkomen.

Magento 2 heeft een betere beheeromgeving

In vergelijking met Magento 1 is de beheeromgeving van Magento 2 toch beduidend meer intuïtief en gebruikersvriendelijker. Alles went uiteraard, maar de backend van Magento 1 kon nogal eens intimiderend zijn in gebruik. De huidige backend smoelt goed en werkt lekker. Dat geeft als voordeel dat je efficiënter en sneller je werk kunt doen in de backend en kunnen niet-technische gebruikers beter mee uit de voeten.

magento-admin-panel_scherm

Magento 2 biedt betere opties voor SEO

Geen twijfel mogelijk, Magento 2 is absoluut beter in zoekmachineoptimalisatie (SEO). Waar het met Magento 1 nogal eens was behelpen met aanvullende extensies, biedt Magento 2 veel opties voor SEO out-of-box.

Zo is er ondersteuning voor rich snippets, een verrijkt stukje zoekresultaat in Google. Deze rich snippets geven je meer zichtbaarheid in de zoekresultaten en verhogen het aantal kliks op jouw pagina.

thema-seo-rich-snippets_scherm
rich snippet in Google

Ook de XML-sitemap is in Magento 2 aangepakt. Toegegeven, dit kon je ook al in Magento 1, maar nu kan Magento 2 je sitemap-bestand ook aanmelden bij zoekmachines. Daarnaast is het nu mogelijk om een maximaal aantal urls en de maximale bestandsgrootte voor je sitemap te specificeren.

In Magento 2 kun je metatags voor je producten automatisch laten aanmaken aan de hand van zogenaamde placeholders. Metatags zijn tegenwoordig vooral belangrijk om de titel en beschrijving goed zichtbaar te maken binnen de zoekresultaten voor potentiële bezoekers.

magento-metatags-automatisch-aanmaken
metatags automatisch aanmaken

Magento 2 kan voor jou het bestand robots.txt aanmaken en bewerken, terwijl voor Magento 1 moest je dit bestand zelf handmatig aanmaken. Robots.txt vertelt een zoekmachine crawler welke onderdelen van de website hij niet mag crawlen.

En uiteindelijk, wanneer je gebruik maakt van Google Adwords kun je deze nu ook met de backend van Magento 2 integreren om zo je conversies te tellen.

Magento 2 is meer responsive

Magento 1 was niet altijd even mobielvriendelijk maar met Magento 2 is dit voorbij. Het standaard thema van Magento 2 is volledig responsive en past zich moeiteloos aan op elk apparaat met een andere beeldschermgrootte en -verhouding. Veel webshops gebruiken dit standaards sjabloon en zijn daarmee gelijk klaar met het mobielvriendelijk maken van hun webshop. Ook de checkout is nu ook volledig geoptimaliseerd voor mobiel gebruik.

Magento 2 heeft meer extensies

Omdat de platformen Magento 1 en 2 zo van elkaar verschillen zijn de extensies voor Magento 1 niet direct bruikbaar voor Magento 2. Komt bij dat de ontwikkelaars van allerlei extensies voor nu vooral voor Magento 2 ontwikkelen. Tijdens publicatie van dit blogartikel zijn er 3.591 artikelen te vinden op de Magento Marketplace. Wanneer je op zoek gaat naar extensies voor Magento 1 merk je dat ze er nog wel zijn, maar de aantallen komen niet eens in de buurt van die van Magento 2.

magento-marketplace-filtered-overview_scherm

Magento 2 biedt productvideos en betere zoekfunctie

In Magento 2 is het mogelijk om productvideo’s te plaatsen op de productpagina. Deze video’s kan je inladen vanaf YouTube. Hiervoor heb je een API-sleutel nodig die je moet opnemen in de backend. Vervolgens kun je in Magento 2 helemaal instellen hoe de video wordt gebruikt op je productpagina’s.

magento-productvideos-instellingen_scherm

Daarnaast is de zoekfunctie die wordt meegeleverd in Magento 2 sterk verbeterd, maar kan je ook een externe zoekmachine zoals ElasticSearch of Sphinx integreren binnen de zoekfunctie van je Magento 2 webshop. Een van de belangrijkste kenmerken van een webshop is het snel kunnen zoeken tussen duizenden producten. Als de resultaten relevant zijn en uw zoeksnelheid hoog is, krijgt u meer tevreden klanten en meer verkopen.

Hoe migreer je naar Magento 2

Op de lange termijn zullen de kosten voor het onderhouden (en doorontwikkelen) van een Magento 1 webshop de kosten van een overstap naar Magento 2 overstijgen. Uiteindelijk zal iedere Magento 1 webshop moeten overstappen naar een nieuwer platform. De vraag is meer wanneer het juiste moment is aangebroken voor jouw overstap.

Nu kan het ook zo zijn dat de Magento 2 voor jou minder voordelen biedt. Afhankelijk van je wensen kan WooCommerce wellicht een mooi alternatief zijn.

Kosten van een migratie en de verwachte opbrengsten van jouw webshop spelen een belangrijke rol in de beslissing hoe je deze overstap gaat doen. Kosten van een migratie op hun beurt worden bepaald door een aantal zaken:

  • Kan jouw template eenvoudig naar Magento 2 gemigreerd worden?
  • Hoeveel maatwerk van Magento 1 kan eenvoudig gemigreerd worden?
  • Hoeveel maatwerk van Magento 1 moet herschreven worden?
  • Zijn al jouw gebruikte modules van Magento 1 ook beschikbaar in Magento 2?
  • Zijn al jouw gebruikte koppelingen van Magento 1 ook beschikbaar voor Magento 2?

Dit is meteen een goed moment om te inventariseren of al die extensies, modules en koppelingen echt moeten migreren. Eventuele migratiekosten laten je afwegen hoe noodzakelijk bepaalde functionaliteit is voor je webshop.

Met aanvullende veiligheidsupdates heb je nog voldoende tijd om een gedegen re-platforming traject op te zetten, maar je zult wel actie moeten ondernemen. De overstap naar Magento 2 begint met een migratieplan met daarin de volgende stappen:

  1. Identificeer en evalueer je huidige Magento-extensies
  2. Installeer Magento 2.x en de Data Migration Tool op een testomgeving
  3. Doe een proefmigratie op een testomgeving
  4. Start het migratieproces op een testomgeving
  5. Check en wijzig eventueel de gemigreerde data
  6. Start de incrementele migratie (bijwerken data van Magento 1 naar Magento 2)
  7. Go-live met Magento 2

Dergelijke migraties behoeven dus een goed migratieplan en een zorgvuldige planning. Mocht je hulp zoeken voor een overstap naar Magento 2 dan kun je altijd contact met ons opnemen. Vicus bouwt, repareert en onderhoudt sinds 2007 Magento webshops. Contacteer Vicus om een succesvolle B2B Magento webshop of catalogus te laten maken.

magento-upgrade-blogbanner_foto_1024x768
Ben je klaar voor Magento 2
Er zijn nog geen opmerkingen