Hoe maak je een aantrekkelijke webshop met goed beeldmateriaal

thema-duurzaamheid-windmolens_foto_630x188

Hoe maak je je Magento webshop aantrekkelijk? Met beeldmateriaal zorg je ervoor dat je webshop een goede eerste indruk maakt op je bezoekers. Vicus vertelt waarom productfoto’s erg belangrijk zijn voor een aantrekkelijke webshop en hoe die kunnen leiden tot een hogere conversie.

Gebruik pakkende productfoto’s op je website

Voor een aantrekkelijke webshop is het van belang dat er geen productfoto’s worden gebruikt die overal en nergens vandaan komen. Verschillende formats binnen dezelfde webshop levert een rommelige uitstraling op. Met een strakke aanpak, waarbij de producten allemaal op dezelfde manier worden weergegeven, win je het vertrouwen van de klant waardoor de conversie verhoogd wordt.

Heb je een Magento webshop waarop je producten aanbiedt? Bij een aantrekkelijke webshop horen uiteraard productfoto’s of beeldmateriaal. In de meeste gevallen wordt beeldmateriaal van de leverancier gebruikt of wordt het gekopieerd van een andere webshop. Het komt ook wel voor dat er foto’s van producten die moeilijk te vinden zijn, met een smartphone worden geschoten. Je moet dan wel zorgen voor een goede kwaliteit voor een betrouwbare en aantrekkelijke webshop.

Look en feel van je webshop

De uitstraling van je Magento webshop is erg belangrijk. Wanneer je het juiste beeldmateriaal voor je producten gebruikt kunnen de afbeeldingen zorgen voor een consistent en daardoor rustig beeld. Let daarbij op de volgende punten:

  • kleurstelling;
  • vrijstaand of niet;
  • de positie van het product;
  • de grootte van het product;
  • het aantal pixels;
  • fotografie bij dag- of juist bij kunstlicht;
  • scherpte;
  • het bestandsformaat.

Het is natuurlijk niet zo dat ál deze factoren altijd allemaal precies overeen moeten komen om een aantrekkelijke webshop te maken. Je kunt je echter wel voorstellen dat inconsistente fotografie je webshop niet aantrekkelijk maakt.

Onvoldoende beeldmateriaal leidt tot minder omzet

Slecht of onvoldoende beeldmateriaal zal meestal leiden tot minder omzet. De klant ervaart dan ook dat je webshop consistentie mist. Zo kan de ene foto minder gedetailleerd zijn dan de andere, of sommige laden traag of zelfs helemaal niet. Voor gangbare producten met slordige productfotografie is dat een behoorlijk risico. Natuurlijk kun je ook eerst contact opnemen met de diverse leveranciers en je lijst met je wensen voor beeldmateriaal voorleggen. Wie weet kunnen ze je een heel eind tegemoetkomen!

In eigen handen nemen!

Kunnen leveranciers geen afbeeldingen aanleveren die aan jouw wensen voldoen? Dan moet je mogelijk de fotografie geheel in eigen hand nemen. Onderzoek eerst in welke mate de fotografie bepalend is voor je omzet. Zo kun je bijvoorbeeld dit voorstel aan een representatief panel voorleggen met de vraag welk beeldmateriaal aanzet tot kopen.

Het gebruik van goede productfoto’s in je webshop levert in elk geval voor minder retouren op! Wanneer klanten een product in al z’n details kunnen bekijken, zijn ze minder vaak geneigd dat retour te sturen. Hetzelfde geldt voor kleurverschillen: vooral bij kleding of een interieur speelt kleur een belangrijke rol.

Zorg voor je eigen beeldmateriaal

Wanneer je de fotografie van je producten zelf ter hand neemt zijn er tal van zaken waar je rekening mee moet houden. Je kunt 15-25 productfoto’s per uur schieten, nabewerken en invoeren. Foto’s met een witte (of transparante) achtergrond hebben de voorkeur. Je kunt hiervoor speciale photoshoptools gebruiken. Houd wel rekening met het proces:

  1. klaarleggen, presenteren;
  2. foto’s schieten;
  3. fotolijst bijhouden voor invoer;
  4. nabewerken;
  5. op de website (of je erp) uploaden.

Nabewerken met een speciale tools

Vicus schat dat er 20% van de tijd aan nabewerken van foto’s wordt besteed zolang het alleen kleuraccenten betreft.

Uit ervaring van diverse klanten blijkt dat:

  • Je 40 producten per uur kunt bewerken wanneer je er ongestoord mee aan de slag kunt. Stel: 3 foto’s per product, waardoor je dus in totaal 120 productfoto’s per uur hebt.
  • Je 1-15 minuten nodig hebt om een product te retoucheren. Denk hierbij aan een witte achtergrond, schaduw wegwerken en meer.
  • Prepareren/logistiek van producten vaak veel tijd kost.

Deel jouw gedachten

Er zijn nog geen opmerkingen