2 uitdagingen die vtiger CRM oplost voor verkoopmanagers

De taken van een verkoopmanager zijn niet zo eenvoudig als ze lijken. Een goed crm voor verkoopmanagers lost dit op. Als sales manager ben je verantwoordelijk voor het leiden van een divers team van verkoopmedewerkers naar succes. Vaak betekent dit dat je lange dagen moet werken, heel verschillende meningen moet aanhoren en de laatste verdedigingslinie moet zijn tegen verloren deals.

In de loop van je carrière kom je dagelijks nieuwe uitdagingen tegen. Hoewel een paar uitdagingen je leiderschap en managementvaardigheden vereisen, kunnen een paar andere worden opgelost door effectieve implementatie van technologie. Hieronder staan twee  veel voorkomende verkoopuitdagingen die vtiger CRM oplost voor sales managers.

Uitdaging 1: Niet-verkoopactiviteiten verspillen de verkooptijd van mijn verkoopmedewerkers

Onlangs bleek uit het rapport van de State of Sales Productivity dat verkoopmedewerkers slechts 33% van hun tijd aan daadwerkelijke verkoop besteden. Niet-verkoopactiviteiten zoals e-mails doorzoeken, vergaderingen bijwonen, gegevens invoeren en andere administratieve taken, vergen een groot deel van de tijd van de verkoopmedewerker. Hoewel deze activiteiten niet helpen bij directe verkoop, zijn ze een onmisbaar onderdeel van het werk en moeten ze worden gedaan.

Bespaar tijd met vtiger

Met vtiger CRM en de krachtige automatisering kunnen je verkoopmedewerkers elke dag ten minste één uur besparen op de niet-verkooptaken. Zo doe je dat:

Bespaar 20 minuten bij het afhandelen van e-mails

Een verkoopmedewerker besteedt gemiddeld 30 uur per week aan het controleren en het= beantwoorden van e-mails. Echter, van de talloze e-mails die hun inbox bereiken, vereisen slechts een paar de tijd van verkoopmedewerkers en onmiddellijke actie. Met de eigendomsfunctie (‘toegewezen aan’) van vtiger Sales Inbox kunnen je verkoopmedewerkers alleen tijd besteden aan urgente e-mails. Als een e-mail afkomstig is van een nieuw contact, maakt vtiger desgewenst automatisch een lead, contact- of kansrecord in vtiger CRM – zo bespaar je meer tijd dan wanneer je dat handmatig zou doen. Omdat elke e-mail aan het contactrecord van de afzender is gekoppeld, kunnen verkoopmedewerkers direct ingaan op de betrokkenheidsgeschiedenis om effectieve verkoopreacties te schrijven.

Gebruik vtiger sjablonen

Verkoopmedewerkers kunnen ook de e-mailsjablonen en standaardreacties van vtiger gebruiken, in plaats van tijd te besteden aan het schrijven van aangepaste e-mails. En als een e-mail eenmaal is beantwoord, kan de verkoopmedewerker die als voltooid markeren om de aandacht opnieuw te richten op de resterende open gesprekken.

Bespaar 10 minuten bij het voeren van verkoopgesprekken

Wanneer verkoopmedewerkers prospectgesprekken voeren, besteden ze een paar minuten om handmatig contacten en kansen in het CRM te maken. Wanneer de verkoopmedewerker telefonische oproepen ontvangt, spendeert hij een paar minuten om de gegevens van de beller op te halen. En aan het einde van elk verkoopgesprek, besteden zij een paar minuten aan het loggen van de oproepgegevens in het CRM.

Bespaar 20 minuten bij het zoeken naar verkoopmateriaal

Met de module Telefoongesprekken van vtiger zullen verkoopmedewerkers deze minuten besparen. Verkoopmedewerkers kunnen met één klik bellen via vtiger CRM. En wanneer de gebelde in gesprek is, kunnen verkoopmedewerkers met slechts één klik contactpersonen, mogelijkheden en taken in het CRM maken. Voor een inkomende oproep haalt vtiger bellerinformatie op uit het CRM om de verkoopmedewerker te helpen zich voor te bereiden, voordat hij de oproep aanneemt. Alle telefoongesprekken die via vtiger CRM verlopen worden dan automatisch vastgelegd en gekoppeld aan de betreffende contactpersoon of kans.

Bewaar alle relevante data op 1 plek

Een recent onderzoek wijst uit dat 68% van de organisaties vijf of meer opslagplaatsen voor inhoud heeft om informatie op te slaan die verkoopmedewerkers helpt om deals te sluiten. Klant- en transactie-gerelateerde informatie is verspreid over gedeelde schijven, bestandsservers, e-mails, spreadsheets, papieren, persoonlijke apparaten en zelfs het hoofd van mensen. Als gevolg hiervan besteden verkooppartners veel tijd aan het zoeken naar marketingcontent en kunnen ze zelfs documenten opnieuw maken wanneer ze niet op tijd zijn gelokaliseerd.

Gebruik de documentenmodule

Met vtiger CRM kunnen je verkoopmedewerkers alle gerelateerde informatie op één plek vastleggen en organiseren. De documentmodule van vtiger fungeert als een centrale opslagplaats voor het opslaan van alle verkoopmateriaal. Omdat verkoopmedewerkers vtiger al gebruiken wanneer ze met prospects praten, kunnen ze binnen enkele klikken verkoopmateriaal binnen het CRM-systeem ophalen. Verkoopmedewerkers kunnen mappen gebruiken voor het organiseren van het verkoop-ondersteunend materiaal dat nodig is in verschillende stadia van prospectie. En omdat Google als zoekopdracht is ingebakken in ons zoekgedrag, is de zoekfunctie van vtiger ontworpen om ook documenten te vinden.

Bespaar 10 minuten met effectieve samenwerking

Als je verkoopmedewerkers nog steeds e-mails gebruiken voor interne samenwerking, is de kans groot dat zij waardevolle minuten verspillen aan vertraagde antwoorden en vermoedelijke miscommunicaties. De samenwerkingshulpmiddelen van vtiger – slimme herinneringen en interne chat – maken je teamsamenwerking eenvoudiger, sneller en efficiënter. Omdat alle dealgerelateerde informatie al in vtiger aanwezig is, kunnen verkoopmedewerkers snel achterhalen of een vergelijkbare deal eerder is gesloten en de partner die de deal heeft gesloten vragen om suggesties.

Uitdaging 2: Mijn verkoopmedewerkers hebben het druk, maar ze behalen de doelen niet

Wanneer je geen inzicht hebt in de dagelijkse activiteiten, pijplijn en prestaties van je verkoopmedewerkers, kan het verkoopteam leiden naar succes een zware taak zijn. Zonder inzicht in de statistieken, zoals het aantal verkoopgesprekken die je medewerkers elke dag maken, aantal vergaderingen gepland en gehouden, de hoeveelheid tijd die aan elke potentiële klant wordt besteed, kun je geen efficiënt verkoopproces creëren om je verkoopteam de maandelijkse doelen te laten halen.

Werk met de verkooptrechter, aanvullende dashboards en filters

De Sales Insights van vtiger geven je volledig inzicht in je verkooptrechter, de dagelijkse activiteiten, prestaties en resultaten van je verkoopteam. De Sales Insights van vtiger vertellen je hoe druk je team het heeft met verschillende verkoopactiviteiten en hoe goed die verkoopactiviteiten de conversieratio stimuleren. Je kunt bijhouden of je verkoopmedewerkers de juiste aandacht besteden aan grote kansen en controleren hoe lang het duurt voordat je medewerkers de kansen doorlopen in elke verkoopfase. Verliezen je verkoopmedewerkers te veel kansen?

Vtiger CRM biedt je een Lost Reason Analysis-diagram waarmee je de mazen in je verkoopproces helpt te begrijpen. Gebruik deze analyse om je verkoopstrategieën in te kaderen en train je verkoopteam om meer deals te sluiten.

Heb je een verkoopuitdaging waarmee wij je kunnen helpen oplossen? Reageer hieronder of mail ons op sales@vicus.nl.

Gerelateerde berichten

  • CRM voor projectmanagersCRM voor projectmanagers Projectmanagers willen de voortgang van projecten eenvoudig in de gaten kunnen houden. Relatiebeheer, projectadministratie en urenregistratie zijn hierbij belangrijke aspecten. En ik kan […] Posted in CRM, Vtiger CRM
  • Vtiger CRM relatiebeheer ook virtueel kantoorVtiger CRM relatiebeheer ook virtueel kantoor Voor een optimaal klant management adviseert Vicus de vtiger CRM relatiebeheersoftware. Deze crm-software optimaliseert uw verkoop, marketing en klantenservice. Voor een succesvol […] Posted in CRM, Vtiger CRM
  • Waarom is Vicus CRM solutions ExpertWaarom is Vicus CRM solutions Expert Vicus: uw CRM solutions Expert - Op zoek naar mogelijkheden om snel en gemakkelijk uw klantcontacten te registreren of per e-mail een selectie uit uw relatiebestand een bijzonder aanbod te […] Posted in CRM, Vtiger CRM
CRM Sales Automation Vtiger CRM Bookmark de permalink

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *