Waarom vtiger CRM beter en goedkoper is dan Microsoft Dynamics CRM en Salesforce

Steeds meer organisaties zien de voordelen in van een CRM (Customer Relationship Management) systeem. Zij ervaren dat slimme automatisering met CRM de oplossing is om tijd te besparen op administratie, marketing, verkoop en / of (klanten)service en deze processen van een kwaliteitsimpuls te voorzien. Met een CRM kunnen organisaties tevens sneller overzicht en inzicht verkrijgen in de knelpunten en succesfactoren binnen hun organisaties. Bovendien verkrijgen ze meer focus in hun verkoopproces.Beschikt jouw organisatie al over een CRM? De keuze voor CRM pakketten is reuze, het beschikbare budget om te investeren in CRM vaak beperkt. Wij hebben drie CRM pakketten (Vtiger, Microsoft Dynamics CRM en Salesforce) met elkaar vergeleken die met name door middelgrote tot grote organisaties (10-100 CRM gebruikers)worden toegepast.

Vtiger CRM blijkt in veel situaties betaalbaarder voor organisaties dan Microsoft CRM en Salesforce op de middellange-lange termijn?

Vtiger, Microsoft Dynamics CRM en Salesforce kennen uiteenlopende prijsmodellen

Vtiger CRM uitgeroepen tot CRM marktleider door internationaal gerenommeerd onderzoeksbureau GartnerDe prijsmodellen van de drie vergeleken CRM oplossingen verschillen van elkaar. Vtiger CRM is een open source CRM oplossingen, terwijl Microsoft Dynamics en Salesforce licentiesoftware CRM oplossingen zijn.

Naast verschillen qua pricing, zijn er nog verschillen qua beschikbare functionaliteiten, hosting en het wel/niet kunnen verkrijgen van data in eigen beheer. Allereerst behandelen we het centrale thema de totale investering die met de aanschaf van een CRM gepaard gaat. In de conclusie behandelen we uiteraard de verwachte ROI – Return on Investment.

Total Cost of Ownership vergelijking Vtiger, Microsoft Dynamics CRM en Salesforce

De Total Cost of Ownership (TCO) zijn de totale kosten voor het gebruik van een product (inclusief aanschaf, hardware, onderhoud, service etc.), dus in dit geval van een CRM oplossing.

We zetten de TCO voor de drie pakketten hieronder voor jou op een rij.

Aanschafkosten

Bij de Open Source vtiger CRM oplossing ligt de investering in het begin wat hoger vergeleken met licentiesoftware pakketten Dynamics CRM en Salesforce. Bij licentie pakketten wordt ‘gratis’ service verleend.

Kosten voor upgrade/update CRM

Ook als je als organisatie geen gebruik wenst te maken van updates en upgrades betaal je er wel voor bij Dynamics CRM en Salesforce. Deze kosten voor upgrades/updates zijn opgenomen in de maandelijkse licentiekosten en liggen gemiddeld (veel) hoger dan als je besluit te kiezen voor dezelfde investeringen in service te doen bij Open Source Software.

Bij vtiger CRM bepaal je juist zelf wanneer en of je wilt investeren in bijvoorbeeld een upgrade of een update. Kies je hier niet voor, omdat je bijvoorbeeld even de hand op de knip wilt houden, dan blijft jouw geld op jouw bankrekening staan.

Kosten voor aanvullende functionaliteiten/modules

Bij vtiger bepaal je zelf of je jouw CRM wilt uitbreiden met aanvullende functionaliteiten. Je kiest er dus zelf  voor om te investeren, terwijl je bij Dynamics CRM en Salesforce sowieso betaalt voor de aangeboden faciliteiten, ongeacht of je hier nu wel of niet gebruik van maakt.

Vtiger is een pakket dat afgestemd is op de groei van jouw organisatie. Je kunt dus stapsgewijs besluiten om te investeren in specifieke deelgebieden binnen jouw CRM zoals het verbeteren van marketing, verkoop en / of klantenservice.

Vtiger CRM beschikt over een levendige community die veel modules aanbieden die weinig kosten. Bij Dynamics CRM en Salesforce heb je de beschikking over functionaliteiten, die je als organisatie vaak niet allemaal gebruikt.

Support / Servicedesk kosten

Bij open source CRM vtiger zijn er online diverse handleidingen en fora beschikbaar waarop gebruikers antwoorden op veel voorkomende issues unnen krijgen.

Hebben vtiger gebruikers toch nog vragen die niet via deze weg beantwoord kunnen worden dan kunnen zij opnemen met hun leverancier die voor een vast tarief, een x bedrag per minuut jouw vraag/ticket behandeld.

Door het gebruik van vtiger kan je dus flink tijd besparen. Bij Dynamics CRM en Salesforce is in de maandelijkse factuur een flink vast bedrag opgenomen voor service. Heb je weinig behoefte aan service of heb je weinig vragen, dan betaal je dit bedrag dus toch, dit in tegenstelling tot bij vtiger.

Hosting kosten

Organisaties zijn bij Open Source software vtiger veel voordeliger uit op het gebied van hosting dan bij licentiesoftware Dynamics CRM en Salesforce. Hier is een omslagpunt, vaak bij 5 users.

Total Cost of Ownership CRM oplossingen samengevat

Vtiger CRM

Microsoft Dynamics

Salesforce

Aanschafkosten

+

+

Kosten upgrade/updates

+

Kosten aanvullende functionaliteiten / modules

+

Support / Servicedesk kosten

+

Hosting kosten

+

Tabel 1: vergelijkingen diverse softwarepakketten (CRM)

Commercieel aanbod; lage cost of ownership

In tegenstelling tot wat je gewend bent betaal je bij vtiger niet per gebruiker, maar betaal je voor de servercapaciteit en onze ondersteuning. Jouw Total Cost of Ownership is daarmee al snel lager dan bij reguliere MSA-systeem-systemen.

De eerste maanden investeer je in een goede inrichting, vervolgens kun je het systeem jarenlang blijven gebruiken tegen relatief lage jaarlijkse kosten.

Daarnaast heb je u ook veel meer grip op de functionaliteit. Wij hebben immers volledige toegang tot de broncode en kunnen dus alles voor je op maat maken zodat een optimaal MSA-systeem voor jouw organisatie ontstaat.

Overige vergelijkingspunten

Controle over de code

Bij Open Source CRM heb je in tegenstelling tot Dynamics CRM en Salesforce complete controle over de code. Met Open Source kun je dus eenvoudiger jouw CRM systeem laten uitbreiden met nieuwe functionaliteiten. Ook is maatwerk gemakkelijker toe te voegen. Naar eigen inzicht en op eigen tempo kun je daarmee een stabiele groei realiseren. Je kunt ook een kopie van de broncode krijgen; net zo makkelijk.

Behoud data / overstappen naar andere leveranciers

Bij alle genoemde CRM oplossingen heb je altijd en overal toegang tot alle data die in jouw CRM staat. Open Source CRM is toegankelijk via elk device: pc, laptop, mobiel en tablet.

Ook als je als organisatie jouw abonnement bij jouw vtiger CRM opzegt kun je altijd jouw database krijgen en behouden. Dit is niet het geval bij Salesforce en Microsoft Dynamics en wordt ook als zodanig contractueel vastgelegd.

Bij Microsoft CRM kun je wel gegevens exporteren, maar niet je documenten. Bovendien geen record id’s zodat het achteraf matchen van gerelateerde gegevens onmogelijk is.

Lagere investering en meer plezier met vtiger CRM op middellange en lange termijn

Zoals uit voorgaande kan worden geconcludeerd ligt de eerste investering bij vtiger CRM hoger dan bij de keuze voor Microsoft Dynamics CRM of Salesforce.

Op de middellange (1-2 jaar) en lange termijn (langer dan 2 jaar) heb je echter veel meer plezier van jouw eerste initiële investering in Open Source Software. Je betaalt geen vaste maandelijkse kosten voor upgrades en updates, je kiest zelf in welke aanvullende modules je investeert en je kunt jouw systeem makkelijker aanpassen aan de groei van de organisatie.

En mocht jouw organisatie op een gegeven moment financieel een pas op de plaats maken ben je niet gebonden aan maandelijkse verplichtingen die bij de licentiesoftware wel gelden. Je bepaalt wanneer jij investeert.

Vtiger CRM, minder kosten en een CRM pakket die meegroeit met jouw organisatie!

Meer weten over vtiger CRM

Bekijk hier het vtiger CRM aanbod van Vicus. Vicus is de vtiger CRM Open Source expert van Nederland met de meeste implementaties (ruim 250, sinds 2004) achter zijn naam.

Wij hebben organisaties in zeer uiteenlopende branches met slimme automatisering (CRM, e-commerce, integraties en marketing en sales automation) geholpen met het verbeteren van hun verkoop, marketing en klantenservice en zo randvoorwaarden gecreëerd om stabiele groei te realiseren.

www.vicus.nl

Gerelateerde berichten

  • Marketing Automation met vtiger CRMMarketing Automation met vtiger CRM Vtiger CRM beschikt over diverse functionaliteiten voor Marketing Automation. Verbeter ook het resultaat van jouw marketing inspanningen. Gebruik professionele tools zoals Campagne […] Posted in Vtiger CRM
  • Sales Automation met vtiger CRMSales Automation met vtiger CRM Met vtiger CRM krijg je meer controle over het verkoopproces binnen jouw organisatie. Je gaat met vtiger doelgerichter en doeltreffender sales bedrijven. Helemaal omdat Vicus met je […] Posted in CRM
  • Klantenservice verbeteren met vtiger CRMKlantenservice verbeteren met vtiger CRM Iedere organisatie wil zijn/haar klanten optimaal bedienen. Hiervoor is het hanteren van een centraal systeem waarin alle klantdata worden vastgelegd een eerste vereiste. Met een CRM […] Posted in Klantenservice

About Luuk Roovers

Luuk is oprichter en directeur marketing en verkoop bij Vicus en het brein achter het VOSBA integratie framework en de WebVisitAnalyser. Sinds juni 2009 is Luuk Roovers als expert betrokken bij het blad Computable voor de topics Open Source en Internet.
Vtiger CRM Bookmark de permalink

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *