Sales Automation met vtiger CRM

Dit bericht is deel 3 van 55 in de serie Vtiger CRM handleiding

Met vtiger CRM krijg je meer controle over het verkoopproces binnen jouw organisatie. Je gaat met vtiger doelgerichter en doeltreffender sales bedrijven. Helemaal omdat Vicus met je meedenkt en door slimme automatisering in te zetten tijdwinst, kostenbesparing en de juiste focus in elke fase van het verkoopproces bevordert. Vicus helpt je bij het managen van elke fase in het verkoopproces.

Sales management

Vtiger CRM herbergt zoals hiervoor al beschreven diverse functies voor managers om meer rendement uit hun (online) verkopen te halen.

Standaard kun je gebruik maken van de volgende modules om de salesfunnel vorm te geven: Leads, Verkoopkansen, Offertes, Verkooporders en Facturen. Door de statusinformatie binnen deze modules, in combinatie met de standaard rapport- en dashboardmogelijkheden, krijg je inzicht in de sterke en zwakke punten in het proces van jouw organisatie.

Daarnaast ontwikkelde Vicus aanvullende oplossingen om meer controle te verwerven over jouw salesactiviteiten: de module Sales Targets en de module Sales Forecast.

Stroomlijnen van verkoopkansen

Verkoop Automatisering stroomlijnt de afhandeling van binnenkomende Verkoopkansen en verbetert de prestaties van jouw verkoopteam. Vtiger CRM helpt jouw verkopers om Leads, Verkoopkansen, Offertes en Facturen te beheren. Tevens biedt vtiger CRM een uniform overzicht van alle gegevens van Contactpersonen en Organisaties.

Leads

Een Lead definiëren wij als een persoon die geïnteresseerd is in jouw Product / Dienst of Organisatie. Dat wil nog niet zeggen dat je die persoon ook goed kunt en wilt helpen. Dat moet nader worden gekwalificeerd.

Wanneer een Lead is gekwalificeerd, wordt ingeschat als een reële Verkoopkans en je alle benodigde informatie hebt verzameld, converteer je de Lead naar een Organisatie, Contactpersoon en een Verkoopkans. Eventueel koppel je meerdere Contactpersonen en maak je meerdere Verkoopkansen aan.

Bij het converteren van een Lead koppelt vtiger CRM alle e-mail communicatie, bijlagen, open en afgeronde activiteiten van de Lead aan de Organisaties (Accounts) of Contact.

Verkoopkansen

Een Verkoopkans is een kans om iets specifieks te verkopen, met een verwachte sluitingsdatum, kanspercentage en verwachte inkomsten. Het is gebruikelijk een verwachtingswaarde uit te rekenen waardoor er een pijplijn over de tijd kan worden weergegeven met een verwachting van de te scoren contracten.

Organisaties (Accounts)

Een Organisatie is een bedrijf of instelling. Een organisatierecord kan nader worden getypeerd, bijvoorbeeld als prospect, klant, leverancier, (potentiële) partner, dealer etc. Soms is het gewenst om een Organisatie over meerdere types onder te verdelen (bijvoorbeeld klant + dealer).

Het in kaart brengen van de Decision Making Unit (DMU) en alle beïnvloeders binnen en buiten de directe organisatie is essentieel in menig verkoopproces.

De Relaties module wordt onder meer gebruikt om DMU, (externe) adviseurs en beïnvloeden in beeld te brengen.

Contactpersonen

Een Contactpersoon is een mens. Een Contactpersoon kan individueel optreden of een organisatie vertegenwoordigen. Daarnaast kan een Contact(persoon) ook in vele verschillende rollen acteren voor verschillende organisaties in verschillende omstandigheden. Dat kan uitstekend worden vastgelegd met een van de aanvullende relatiemodules.

Offertes

Het maken van een Offerte kost met de ingebouwde offertegenerator significant minder tijd, de kwaliteit is hoger en consistenter. Ook wordt het maken van rapportages over de verzonden offertes een stuk eenvoudiger. Met de module PDF Maker  in combinatie met slimme sjablonen kan de presentatie van Offertes worden geperfectioneerd. Met vtiger maakt je gemakkelijk Offertes en sturen je deze naar potentiële of bestaande klanten.

Bezoekverslagen (add-on)

Bezoekverslagen zijn te koppelen aan zowel afspraken als aan Contactpersonen en Organisaties. Zo zijn ze altijd terug te vinden. Ook zijn er specifieke velden in, zoals sfeer van het gesprek en specifieke afspraken. Hierdoor vorm je als organisatie een beeld van je gesprekken, handig voor in evaluatie/verbetertrajecten.

Sales Targets (add-on)

Diverse organisaties sturen op accountniveau de verkoop aan. Gebruik van de module Sales Targets zorgt ervoor dat jouw organisatie de verkoopprestaties kan vergelijken met de vooraf gestelde verkoopdoelstellingen. Zeer geschikt dus voor het aan- en bijsturen van het salesteam.

De module Sales Targets is gericht op het volgen van doelen die je jouw salesmanagers meegeeft. Op basis van de werkelijke verkooporders wordt gedurende het jaar automatisch gevolgd of deze doelen worden behaald.

Sales Forecast (add-on)

Met de module Sales Forecast koppel je doelen juist aan een account en volg je deze op.

Kanban view (add-on)

Met de Kanban Pijplijn zie je in één oogopslag wat de sterke en zwakke punten zijn van de pijplijn. Ook is de Kanban module handig om tijdens een salesoverleg een specifieke Lead of prospect direct naar een andere status te schuiven. Hierdoor zie je snel welke activiteiten er vereist zijn om een deal te kunnen sluiten. Het perfecte hulpmiddel voor sales managers en vertegenwoordigers om werkstromen te visualiseren en verkoopprocessen inzichtelijk te maken.

GEOtools (add-on)

Met de module GEOtools verkrijg je als organisatie optimaal inzicht in de geografische spreiding van al jouw relaties. Elke accountmanager kan zo zijn/haar meest effectieve bezoekroute vaststellen. Bovendien heb je snel inzichtelijk welke bedrijven er nog meer op de dagelijkse bezoekroute van de accountmanager liggen. Afspraken kunnen worden gecombineerd, waardoor (reis)tijd wordt bespaard.

Producten en diensten

Producten zijn fysieke artikelen die een organisatie aanbiedt aan zijn/haar klanten. Diensten zijn niet-fysieke (= onstoffelijke) goederen. Verkoopmedewerkers klikken eenvoudig Offertes bij elkaar waarin de relevante Producten en Diensten worden geselecteerd.

Prijslijsten

Prijslijsten (Price Books) zijn verzamelingen Producten en Diensten met prijzen die voor een specifiek doel worden samengesteld (bijvoorbeeld een marktsegment). Je kunt bijvoorbeeld een prijslijst maken voor verkopen in de onderwijsmarkt of goede doelen markt, waar met kortingen wordt gewerkt of juist branches waar extra kosten in de prijs zijn opgenomen. Eventueel maak je gebruik van de aanvullende module klantspecifieke prijzen.

WebVisitAnalyser (add-on)

Met de WebVisitAnalyser kun je website leads op organisatieniveau identificeren, kwalificeren en prioriteren. Door de koppeling van de WebVisitAnalyser met vtiger CRM kunnen jouw verkoopmedewerkers zich focussen op de meest kansrijke prospects.

Navigatie binnen de serie<< Marketing Automation met vtiger CRMKlantenservice automatiseren met vtiger CRM >>

Meer lezen? Schrijf je in op de e-mailberichten van Vicus!



Gerelateerde berichten

CRM Bookmark de permalink