7 tips voor optimaliseren webshop voor meer online verkopen

7 tips voor optimaliseren webshop

In 2016 bedroeg het aantal jaarlijkse online verkopen in Nederland voor het eerst meer dan 20 miljard (Bron: CBS).

E-commerce is booming en de verwachting is dat deze groei van het aantal online verkopen zich de komende jaren door zal blijven zetten. Als webwinkelier is het daarom zaak om niet stil te blijven zitten en wachten op hetgeen komen gaat, maar goed voorbereid te zijn op de toekomst.

Haal je wel het optimale rendement uit jouw webshop en hoe verhoudt jouw webshop zich tot de webshops van de concurrenten. Vragen waarop jij ongetwijfeld graag een antwoord wil hebben. Jouw webshop optimaliseren in plaats van af te wachten is hierin belangrijk. In deze blog 7 tips ten aanzien van webshop optimaliseren.

Tip 1 Maak jouw webshop/site responsive

Meer dan de helft van de Nederlanders maakt inmiddels gebruik van een tablet of mobiele telefoon om online te shoppen. Dit aantal zal waarschijnlijk alleen nog maar toenemen. Als webwinkelier zul je er dan ook voor moeten zorgen dat jouw site(s), shops goed weergegeven worden op mobiele apparaten en uiteenlopende schermformaten. Het is immers de toekomst!

Als je site namelijk (nog) niet mobiel responsive is, zullen bezoekers sneller afhaken omdat ze niet (snel genoeg) de informatie kunnen vinden en/of het product kunnen bestellen op de site.

Zij zullen dan op zoek gaan naar een website/shop die wel in deze behoefte voorziet en waar ze wel snel en gemakkelijk en gebruiksvriendelijk informatie kunnen aanvragen, productassortiment kunnen inzien, snel kunnen afrekenen en vragen beantwoordt zien.

Dit kan voor jou als webwinkelier negatieve gevolgen opleveren zoals het verlies van (potentiële) klanten, maar ook hoge bounce rates op mobiele apparaten, die er mogelijk voor zorgen dat je daalt in de Google posities.

Is jouw shop nog niet responsive? Ga dan direct aan de slag en voorkom verder (omzet)verlies.

Tip 2 – Vergelijk jouw webshop met die van je concurrenten

Op internet zijn er diverse sites waar je kan vergelijken hoe jouw webshop presteert ten opzichte van de concurrenten. Presteren is dit in dit geval een relatief begrip, maar je kunt het zien als een soort maatstaf van de kwaliteit van jouw webshop. Hoe aantrekkelijk is deze voor potentiële klanten.

Naast het feit dat prestatie bestaat uit onder meer de grafische aantrekkelijkheid van de site, het feit of informatie snel gevonden wordt en producten snel besteld kunnen worden is ook de pagespeed van groot belang.

Tip 3 – Zorg ervoor dat de pagespeed/laadtijd van jouw webshop op orde is

Voor webshops is een trage laadtijd dodelijk voor conversie. Een trage webshop wekt geen vertrouwen bij de potentiële koper. Bij de bezoeker schept het zelfs angst dat er mogelijk een fout optreedt tijdens het afronden van een bestelling. Geen enkele bezoeker zit hierop te wachten. Hij of zij koopt daarom eerder bij een webwinkel die
wel snel en goed aanvoelt.

Google hanteert een richtlijn van 2 tot 3 seconden waarbinnen een pagina geladen moet worden. Gebruikerservaring en snelheid zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Een langere laadtijd van 3 seconden heeft in veel gevallen een negatieve invloed op het conversiepercentage. Uit diverse onderzoeken blijkt dat een snelle site een positieve invloed heeft op het conversiepercentage.

Google helpt webwinkeliers om hun site te optimaliseren met de tool Pagespeed Insights. Check daar de pagespeed van jouw webhop(s)

Tip 4 – Maak jouw webshop grafisch/visueel aantrekkelijk

Vaak komt er bij het doen van een aankoop emotie bij kijken. Bezoekers worden eerder verleid door mooie beelden dan door teksten. Beelden vallen eerder op, mensen zijn visiueel ingesteld.

Verleid je jouw bezoekers al voldoende? Zorg voor grafische template en fraaie productafbeeldingen die passen bij de artikelen en/of diensten die je verkoopt.

Bij Vicus heb je bijvoorbeeld de keuze uit meer dan 600 kant- en klare templates voor jouw webshop. En, passen deze niet en-of komen die niet overeen met de versie van de webshopsoftware die je gebruikt.. geen paniek. Ook maatwerk is bij ons mogelijk!

Bij Vicus keuze uit meer dan 600 Magento webshops templates

Tip 5 – Zorg voor een webshop met voldoende functionaliteiten

Veel ondernemers besluiten de laatste tijd om van e-commerce platform te wisselen. Zij kiezen voor een overstap naar Magento e-commerce. De twee meest genoemde redenen voor deze overstap zijn de standaard brede functionaliteit van Magento en de modernere uitstraling.

Magento beschikt over een levendige community waardoor je als webwinkelier continu verzekerd bent van beveiligingsopties, nieuwe functionaliteiten en een modern veilig. e-commerce platform.

28% van de Nederlandse markt beschikt al over een webshop die is gebouwd met Magento e-commerce software. Met een Magento webshop ga je vooruit en kan je jouw (webshop) bezoekers een betere ervaring bieden.

Tip 6 – Focus op de beste prospects met Marketing en Sales automation

Geen enkele organisatie biedt op dit moment marketing automation aan voor webshops zoals Vicus dat doet. Vicus kan namelijk voor elke organisatie de marketing en sales automation tool WebVisitAnalyser koppelen aan meerdere webshops en/of websites.

Deze tool herkent de individuele webshopbezoeker (op organisatieniveau) en bouwt automatisch een profiel op.

Door deze vorm marketing en sales automation toe te passen op jouw webshop verkrijg je inzicht in de kwaliteit, het gedrag en de interesses van jouw doelgroep. Hierdoor kan je je als webwinkelier focussen op de meest kansrijke prospects en jouw shop aanpassen aan de interesses en gedragingen van deze (doel)groep.

Lees hier meer over de voordelen van marketing automation voor jouw webshop(s)

Tip 7 – SEO/SEA, is jouw webshop goed online vindbaar?

De laatste tip betreft de online vindbaarheid van jouw webshop. Gebruik de zoektermen en/of combinaties van zoekwoorden in jouw productteksten, beschrijvingen en
andere webteksten waar jouw doelgroep op zoekt in de diverse zoekmachines. Des te beter de inhoud van jouw site overeenkomt met hetgeen de potentiële webshop bezoeker naar zoekt, des te hogere positie in de zoekmachines je zult verwerven.

Doe je aan SEA, het betaalt adverteren, zorg er dan voor dat de content/boodschap van de advertenties overeenkomt met de bestemmingspagina waar de advertentie naar verwijst. Je trekt zo het kwalitatieve bezoek naar je shop dat je wilt, de gewenste doelgroep.

Vraag een quick scan van jouw webshop(s) aan

De hiervoor genoemde 7 tips zijn niet alle, maar wel belangrijke aandachtspunten om kritisch naar te kijken naar jouw webshop. Het kritisch kijken naar jouw webshop hoort voor jou eigenlijk een dagelijkse bezigheid te zijn. Zowel de e-commerce branche (denk aan Magento 2), als de wensen, interesses en gedragingen van de consument en/of jouw zakelijke klanten zijn aan veranderingen onderhevig.

Vicus, sinds 2007 Magento webshop specialist, helpt organisaties bij het optimaliseren van jouw webshop(s). Of dat nu multishops, nicheshops, internationale shops of een ‘standaard webshop is.

Vicus helpt organisaties meer rendement uit hun online verkopen te halen. Vraag nu een quick scan aan van jouw webshop door te bellen naar 033 461 1196 of een e-mail te sturen naar sales@vicus.nl. Wij adviseren je graag.

Meer lezen? Schrijf je in op de e-mailberichten van Vicus!



Gerelateerde berichten

About Luuk Roovers

Luuk is oprichter en directeur marketing en verkoop bij Vicus en het brein achter het VOSBA integratie framework, de WebVisitAnalyser en het prijswinnende JourneyFunnel Model. Sinds juni 2009 is Luuk Roovers als expert betrokken bij het blad Computable voor de topics Open Source en Internet.
E-commerce Magento Bookmark de permalink