SEO trends 2017 deel 1: metadata, seo tools en backlinks

Dit bericht is deel 1 van 4 in de serie SEO trends 2017
SEO trends 2017 deel 4: biedt een unieke gebruikerservaring op jouw website/webshop

Volgens het CBS stijgt het aantal online winkels en groeit ook het aantal online verkopen. De sterkste stijging in het aantal online verkopen viel in 2016 waar te nemen in de sectoren voeding, kleding en huis-en tuinartikelen. De online concurrentie is hevig. Dat het starten en/of verder uitrollen van een webshop of meerdere webwinkels aantrekkelijk is blijkt wel uit het feit dat ‘pure’ webshops harder groeien dan webwinkels die ook nog over een fysieke vestiging beschikken.  Door de SEO trends 2017 op te volgen kan je je onderscheiden van jouw concurrenten. 

Hoogste positie in zoekmachines bereiken

De strijd om de klant zal naar verwachting heviger worden in 2017. De concurrentie om de beste en dus de hoogste posities in zoekmachines zal verder losbarsten. Deze blogreeks geeft een overzicht van de belangrijkste SEO trends die in 2017 worden verwacht.

In de eerste blog lees je de eerste 5 SEO trends in deze blog. Deze trends zijn als het ware tips voor elke webwinkelier om met zijn/haar webshop of website een hogere positie in de zoekmachines te bereiken. Zo willen webwinkeliers meer traffic naar hun website/webshop genereren. Het gaat daarbij niet alleen om volume. Juist de kwaliteit van de webbezoeker is relevanter. Doel van een webshop is dat elke bezoeker een aankoop doet.

SEO trends 2017: tip 15 tot en met 20 voor hogere zoekmachinepositie webshops

  • #20 Veranderde opmaak zoekresultatenpagina’s

Google is continue bezig met het testen van de opmaak van zoekresultatenpagina’s. Zo heeft Google de lay out van zoekresultaten pagina’s al gewijzigd. Tevens heeft Google diverse experimenten uitgevoerd zoals het tonen van langere meta titles en descriptions.

Let er als webwinkelier op dat je de juiste boodschap communiceert. De boodschap moet passen bij de gebruikersintentie en het juiste format. De metadata zullen steeds belangrijker worden om bezoekers te verleiden jouw site of shop te bezoeken.

  • #19 Voeg metadata toe voor direct beantwoorden vragen

Webbezoekers willen direct antwoord op hun vraag. Zoekmachines komen steeds meer aan deze wens tegemoet. Fijn en handig voor de bezoeker, minder leuk voor jou als webwinkelier. Je wilt immers relevante traffic naar jouw webshop/site.

Voor het geven van deze directe antwoorden is het belangrijk metadata toe te voegen aan artikelen, blogs en nieuws. Metadata bestaat uit een beschrijvende tekst die de kern weergeeft van jouw artikel in maximaal 165 tekens en kernwoorden die overeenkomen met de zoekwoorden van de webbezoeker. Hoe beter je dit regelt, des te groter de kans de bezoeker naar jouw website/pagina zal gaan.

  • #18 Gebruik goede backlinks

Het verzamelen van veilige en goede inkomende linkjes kan een positieve invloed op jouw SEO ranking hebben. Voorwaarde is wel dat je kwalitatief hoogwaarde en onderscheidende content publiceert. Het moet content zijn waar zogenaamde ‘influencers’ graag naar linken. Let goed op bij backlinks, want gekochte links of links van slechte kwaliteit beschadigen jouw SEO ranking.

  • #17 Gebruik SEO tools voor optimalisatie webshop

Om jouw webshop/site optimaal vindbaar te maken en af te stemmen op de wensen van jouw doelgroep biedt Google handige tools. Je zult vast al gebruik maken van Google Analytics om het bezoek aan je website te analyseren.

Daarnaast verdient het aanbeveling om tools als SEO Review, Hotjar en Google Search Console te gebruiken. Deze tools geven jouw inzichten waarmee je de vindbaarheid van jouw webshop in Google kunt verbeteren.

Met de WebVisitAnalyser van Vicus kan je in combinatie met het JourneyFunnel Model jouw website/shop optimaal afstemmen op jouw doelgroep. En zo een hogere positie in zoekmachines bereiken.

  • #16 Google straft ‘illegale’ praktijken af

Google ziet scherper toe op zogenaamde ‘black hat’ praktijken. Dit zijn organisaties die Google proberen te misleiden met slimme trucs. Denk hierbij aan het massaal inkopen van linkjes en het spammen van forums. Doe dit dan ook niet, je riskeert hiermee volledige uitsluiting van jouw domein uit de index.

  • #15 Promotie webshop naast SEO

Ben je een startende webwinkelier en wil je weten hoe je naast aandacht voor SEO jouw webshop nog verder kunt promoten. Lees dan hier deze blog. Deze blog is overigens ook minstens zo relevant als checklist voor webwinkeliers die al over een eigen website/webshop beschikken.

Over 2 weken volgen de volgende vijf tips in de vierdelige reeks SEO trends 2017.

Navigatie binnen de serieSEO trends 2017 deel 3: Voice Search en Video >>

Meer lezen? Schrijf je in op de e-mailberichten van Vicus!



Gerelateerde berichten

About Luuk Roovers

Luuk is oprichter en directeur marketing en verkoop bij Vicus en het brein achter het VOSBA integratie framework, de WebVisitAnalyser en het prijswinnende JourneyFunnel Model. Sinds juni 2009 is Luuk Roovers als expert betrokken bij het blad Computable voor de topics Open Source en Internet.
Zoekmachine Optimalisatie Bookmark de permalink