Regelmatig vtiger CRM updaten en upgraden

Waarom zou ik overstappen naar de nieuwste versie van vtiger als alles prima werkt? Een vraag die wij regelmatig gesteld krijgen als wij een klant adviseren om regelmatig te kiezen voor vtiger CRM updaten. Dit gebeurt bijvoorbeeld na het versturen van een servicebericht waarin wij wijzen op de nieuwste release van vtiger CRM. In deze blog ga ik daarom even wat dieper in op de voordelen die het updaten en /of upgraden van uw vtiger CRM oplevert. Eigenlijk zijn alleen de kosten een reden om niet te updaten of upgraden.

Verschil tussen vtiger crm updaten en upgraden

Update

  • Nieuwe versie van Software of Component ter verbetering van de stabiliteit, continuïteit en veiligheid.

Upgrade

  • Nieuwe versie van Software of Component met uitbreiding van de functionaliteit.

Vtiger update, de voordelen

Het overstappen naar een nieuwe versie binnen een bepaalde vtiger serie (momenteel vtiger 7, dus van 7.0. naar 7.1 etc.) heeft de volgende voordelen:

  • soms beperkte nieuwe functionaliteiten;
  • verbeteringen voor wat betreft stabiliteit en veiligheid;
  • fouten gecorrigeerd;
  • bijgewerkte beveiliging;
  • licht verbeterde lay-out / gebruikersvriendelijkheid.

Voor alle releases van vtiger klik hier

Voorkom onverwachte verrassingen

Door vtiger te updaten voorkomt u onverwachte verrassingen. Om een oude software (lees oudere versie) op de webserver te laten draaien moet vaak een oudere versie van de systeemsoftware worden gebruikt. Deze is vaker gevoeliger voor aanvallen.

Tevens bent u volgens de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) verplicht om uw gegevens te beveiligen volgens de laatste stand van de techniek. Er staat niet precies in de wet vermeld wat dat inhoud, maar bij situaties waar het fout gaat wordt ook gekeken naar de naar de versies van de gebruikte software.

Als het fout gaat en bijvoorbeeld klantdata op straat komt te liggen wordt kan u nalatigheid worden verweten wat invloed kan hebben op de schuldvraag. Dat kan voor uw organisatie schadelijke consequenties hebben zowel voor het imago als op juridisch gebied.

Soepelere overgang naar een upgrade (7.0, 8.0 …)

Als u als organisatie continue uw vtiger omgeving update gaat ook een upgrade een stuk soepeler en eenvoudiger. Hoe ouder de versie van uw vtiger CRM-systeem is, hoe meer:

  • functionaliteiten er moeten worden toegevoegd;
  • patches er moeten worden geïnstalleerd;
  • uw personeel moet wennen aan de nieuwe lay-out en functionaliteiten.

Samengevat, wanneer uw organisatie op de meest recente vtiger versie werkt, des te minder kosten, tijd en energie u kwijt bent om de nieuwste vtiger upgrade te installeren en eigen te maken.

Vtiger upgrade, de voordelen

Het overstappen naar een nieuwe versie (vtiger 7.0, vtiger 8.0 …) binnen een bepaalde vtiger serie heeft de volgende voordelen (net als bijna alle andere software):

  • nieuwe functionaliteit;
  • ontwikkeling vtiger modules gebeurt alleen nog voor deze ‘versie’. Bij niet upgraden kunt u dus niet doorpakken met nieuwe plugins en functionaliteiten;
  • u voorkomt onverwachte en onaangename verrassingen;
  • tijdbesparing door gebruikersvriendelijker interface.

Door een tijdige upgrade voorkomt u ook dubbele maatwerkkosten en bespaart u tijd door een gebruikersvriendelijker interface. Bovendien voldoet u aan interne en externe voorschriften. Deze schrijven vaak voor dat binnen de organisatie de software up- to date moet blijven op major releases.

Voorkom dubbele maatwerkkosten

Als u momenteel maatwerk doorvoert doet u dat op basis van een oud systeem. Bij een upgrade moet dat maatwerk alsnog worden overgezet naar de nieuwste versie van vtiger. Dubbel werk en dus dubbele kosten. Bovendien loopt u het risico dat er voor uw maatwerk inmiddels al een plug-in is ontwikkeld en beschikbaar is.

Tijdbesparing door gebruikersvriendelijker vtiger interface

Een upgrade betekent bij fulltime gebruik een significant verbeterde gebruikersvriendelijkheid bij het invoeren en zoeken van gegevens. Gebruikers ervaren een besparing van 30 minuten per week. Bij 5 medewerkers komt dit al gauw neer op 100 uur per jaar. Voor veel organisaties is dat al voldoende business om een investering in een vtiger upgrade te verantwoorden.

Conclusie: upgraden en update aan te bevelen maar niet verplicht

Nee, updaten of upgraden is niet verplicht. Het is op korte termijn altijd goedkoper om niet te upgraden als u met de bestaande functionaliteit uit de voeten kunt. Op lange termijn bent u echter vrijwel altijd duurder uit. Vicus helpt u graag met het op niveau houden van uw software.

Meer informatie

Voorkom verrassingen en zorg ervoor dat uw vtiger CRM optimaal beveiligd is en is voorzien van de nieuwste functionaliteiten. Maximaal 2x per jaar een investering in een update/upgrade, maar u verdient het snel terug. De tijdbesparing bij het overstappen van Vtiger 5 naar Vtiger 6. bleek circa 100 uur per jaar per 5 medewerkers.

Vicus, vtiger expert sinds, 2005 helpt u graag bij het uitvoeren van de update en / of upgrade. Bel Vicus op 033 461 1196 of neem contact op per e-mail via sales@vicus.nl

Meer lezen? Schrijf je in op de e-mailberichten van Vicus!



Gerelateerde berichten

About Luuk Roovers

Luuk is oprichter en directeur marketing en verkoop bij Vicus en het brein achter het VOSBA integratie framework en de WebVisitAnalyser. Sinds juni 2009 is Luuk Roovers als expert betrokken bij het blad Computable voor de topics Open Source en Internet.
Vtiger CRM Bookmark de permalink