Sales Funnel als effectief instrument voor meer business

Afbeelding Sales Funnel

Het valt me op dat veel organisaties niet werken met een Sales Funnel terwijl deze strategie voor veel bedrijven ervoor kan zorgen dat de verkoop met 80% omhoog schiet.

Begrijp je eigen Sales Funnel

Sales Funnel betekent letterlijk verkooptrechter. Het is een methode om potentiële klanten die op uw website binnenkomen mee te nemen door uw verkoopproces. Met uiteindelijk resultaat het kopen van uw producten of diensten.

Maar hoe werkt het dan?

Stap 1: Genereer leads

iStock-000016882557_conversion-funnel -over-a-white-background-with-a-target_450x450Voordat je een Sales Funnel opzet in vtiger moet je eerst bezoekers naar je website lokken. Er zijn verschillende manieren om meer verkeer naar je website te trekken. Je kunt dat bijvoorbeeld doen via betaalde advertenties, Google AdWords, Facebook Ads en Twitter Ads worden steeds meer gebruikt. Een doeltreffend alternatief is het bezoek van beurzen om je doelgroep persoonlijk te benaderen. Naderhand scan je de visitekaartjes in met de vtiger APP, waarna deze leads in vtiger opgevolgd kunnen worden. Vaak kun je van een beursorganisatie ook een excel bestand of zogenaamd csv-bestand ontvangen. Ook deze kunt u importeren in vtiger.

Stap 2: Analyseer webbezoeken van u doelgroep

WebVisitAnalyser is een slim hulpmiddel dat door Vicus in samenwerking met partners is ontwikkeld. Het is gemaakt om het webgedrag van zakelijke bezoekers te analyseren en dit vast te leggen in uw crm-systeem. Daarbij wordt een relatie gelegd tussen webbezoek, kliks in e-mails, nieuwsbrieven en informatie die reeds in het CRM-systeem is opgeslagen. Het geregistreerde gedrag op de website leidt tot aanvulling van de informatie in het CRM-systeem.

stap 3 : Onderneem actie

Aan de hand van de verzamelende gegevens kunt u de klant bellen om te kwalificeren als A-,B-, of C-klant. Na de beoordeling zorgt u ervoor dat uw klant de juiste informatie ontvangt. Vanuit vtiger stuurt u eenvoudig een e-mail. Wanneer de klant geïnteresseerd is voor in offerte is de volgende stap: Converteer de lead naar verkoopkansen, organisatie en contacten. Vervolgens maakt u voor de prospect eenvoudig een offerte op maat. Daarna maakt u natuurlijk een actie aan om op het juiste moment de offerte op te volgen. Ook hier heeft de WebVisitAnalyser toegevoegde waarde. Immers als een offerte utistaat kan het soms lang duren voordat u een reactie krijgt. Mocht fde prospect tussendoor op uw website informatie nazoeken dan kunt u daarvan via het crm-systeem een melding krijgen. Hoe cool is het om juist op het moment dat uw prospect de offerte gelezen heeft in de buurt te zijn voor een kop koffie!

Stap 4: Sales Funnel inrichten in vtiger

Een Sales Funnel maken is niet moeilijk, maar is wel even werk. Je moet een aparte landingspagina’s creëren in je website. Ik adviseer om gebruik te maken van vtiger, waarmee het maken van een formulier t.b.v. de Sales Funnel in 3 kliks is gerealiseerd. vtiger maakt het formulier voor uw Sales Funnel aan de hand van ingevoerde gegevens en acties. Vervolgens wordt elke aanvraag via dat contactformulier opgenomen in vtiger voor verdere opvolging.

Door gebruik te maken van vtiger zult u merken dat u precies weet in welke stap binnen het verkoopproces uw potentiële klant zit. Door Salesforce Automation in te zetten kunt u de Sales Funnel verder automatiseren. U bespaart veel tijd en werkt efficiënter. Daarnaast vormt dit een goede basis om uw onderneming verder uit te bouwen.

Meer lezen? Schrijf je in op de e-mailberichten van Vicus!



Gerelateerde berichten

About Luuk Roovers

Luuk is oprichter en directeur marketing en verkoop bij Vicus en het brein achter het VOSBA integratie framework, de WebVisitAnalyser en het prijswinnende JourneyFunnel Model. Sinds juni 2009 is Luuk Roovers als expert betrokken bij het blad Computable voor de topics Open Source en Internet.
Categorie Sales Automation. Bookmark de permalink.