Magento als Multishop Platform volg het succes van Coolblue

Uw marktaandeel kan flink omhoog door meerdere Magento websites, meerdere webshops of webwinkels op verschillende domeinen te beheren. Een deel van de domeinen is speciaal gericht op het goed vindbaar zijn en het hoofddomein is van belang voor het eigen merk.

De ‘multiple-sitestrategie’ is onderdeel van het door Vicus ontwikkelde ecommerce succesmodel.

Waarom verkoop van hetzelfde via meer websites loont

Via verschillende websites hetzelfde te verkopen kan zeker lonen. Met iedere Magento site kunt u immers een gespecialiseerd deel van uw assortiment aan nichedoelgroepen presenteren terwijl u op dezelfde backoffice leunt.

Groter bereik door kleiner te denken

Oude retailtradities gaan er vanuit dat je een zo groot mogelijk publiek moet aanspreken. Maar online verkopen gaat met andere spelregels waarvan een flink deel door zoekmachines wordt bepaald.

Positieve invloed op zoekmachines

Zoekmachines zien het liefst dat je specifiek bent. Hoe specifieker (lees: beperkter) het assortiment op uw Magento webshop, hoe relevanter in keywords en hoe specialistischer voor de doelgroep.

Sites naar elkaar doorverwijzen

Uiteraard verwijs je de sites naar elkaar door, waardoor je zoekmachinepositie verbetert. Tegelijkertijd bied je klanten voor wie de website te specifiek blijkt, andere plekken die wellicht wel wat van hun gading in het assortiment voeren. En deze Magento shops zijn stuk voor stuk deel van je eigen webonderneming en werken met dezelfde backoffice. Zo heeft u eigenlijk één groot magazijn én diverse kleine specialistische webshops online.

Geïnspireerd door Coolblue

Ook in Nederland zijn er diverse bedrijven succesvol met de zogenaamde ‘multiple-sitestrategie’. Een erg bekende is Coolblue met al die aparte webshops. Denk aan Gsmshop.nl, Pdashop.nl en laptopshop.nl. Vicus iplementeerde al rond 2005 de eerste succesvolle klanten met multishop platform op basis van Zen Cart met als bekendste voorbeelden Stanley en Livingstone en Rapbid (kabeltje.com). Daarnaast implementeerde we diverse multishop platformen op basis van Magento, vaak ook met een koppeling naar een ERP-systeem.

Ook specifiek in de url!

Wie besluit nicheafsplitsingen van zijn webwinkel online te zetten, doet er goed aan deze onder een relevante url live te zetten. Denk aan de voorbeelden van stanley-livingstone.eu, reisgids-winkel.nl en globe-winkel.nl. Goede niche webshops hebben in de url de keywords opgenomen waarop de geïnteresseerde doelgroep zal zoeken. De url is één van Googles belangrijke pijlers waarmee de zoekmachine relevantie bepaalt. Daarmee vertaalt de url zich in een hogere zoekmachinepositie op precies de juiste trefwoorden, met meer traffic als gevolg.  Ook voor Magento webshops!

Meer lezen? Schrijf je in op de e-mailberichten van Vicus!



Gerelateerde berichten

About Luuk Roovers

Luuk is oprichter en directeur marketing en verkoop bij Vicus en het brein achter het VOSBA integratie framework, de WebVisitAnalyser en het prijswinnende JourneyFunnel Model. Sinds juni 2009 is Luuk Roovers als expert betrokken bij het blad Computable voor de topics Open Source en Internet.
Magento Bookmark de permalink