Webwinkels na een jaar verdwenen?

Een groot deel van de webwinkels is binnen een jaar na de start alweer uit de lucht blijkt uit onderzoek van kredietrapporteur Creditsafe. In veel gevallen trekt de ondernemer de stekker er zelf uit. Reden van sluiting is vaak het onderschatten van de werkzaamheden en overschatten van de verkopen. Al zijn we bij Vicus niet direct verbaasd over het aantal snelsluitende winkels, zelf komen we die getallen gelukkig nog niet tegen!
Een webwinkel beginnen is zo simpel als wat. Het kan gewoon vanuit huis. Geen gedoe met dure panden, meubilair en personeel. De bestellingen kun je gemakkelijk afhandelen in de avonduurtjes als je klaar bent op je ‘normale’ werk of in de fysieke winkel: lekker lui geld verdienen dus. Zo valt er wel eens te lezen in het nieuws of op het internet.

Investeren: tijd en geld

De meeste klanten die bij Vicus aankloppen, beseffen dat het starten en onderhouden van een webwinkel niets met het bovenstaande te maken heeft, maar toch is het lastig in te schatten hoeveel tijd en geld moet worden geïnvesteerd. Ook wij komen wel eens onderschatting of onvoldoende kennis van zaken tegen bij nieuwe klanten. Daarom trekken we bij Vicus veel tijd uit voor de voorbereiding. Daarin gaan we ver maar we vragen er wel wat voor terug.

Onze klanten bestaan uit een divers aanbod van ondernemers. De echte starter natuurlijk, maar ook veel overstappers en doorgroeiers. Voor alle klanten werken we even enthousiast zolang wij maar zien dat deze klant ook echt toekomst heeft en onze inspanning waardeert. Samen met de klant gaan we daarom eerst om de tafel: wat zijn precies de plannen en hoe kunnen we dat realiseren? Een klant die verwacht dat wij alleen aan de slag gaan voor een zak geld en een vaag idee voor een webwinkeltje erbij maar die geen tijd vrij kan maken om zich met ons te verdiepen in de plannen voor zijn shop, die wijzen wij de deur. Een effectief functionerende webshop die aansluit op het bedrijf van de klant vraagt om een nauwe samenwerking met de klant. Er moet van beiden kanten input komen.

Onderzoeken en overwegen

Een goed begin is in het geval van een webwinkel namelijk meer dan het halve werk. Er is geen onderdeeltje van de webwinkel dat niet overwogen hoeft te worden. Elke keuze is het onderzoeken waard. Welk betalingssysteem kies je? Hoe verzorg je de boekhouding en de voorraad? Kunnen klanten gebruikmaken van kortingscodes en hoe verwerk je die in de administratie? Welke apps en modules zijn voor jouw branche van toepassing en hoe gebruiksvriendelijk zijn deze? Wie is je doelgroep, wat is hun koopgedrag en hoe kan daarop worden ingespeeld?

Kritische samenwerking

De enthousiaste ondernemers zijn vaak bezig met hun eigen vakgebied en hun product. Logisch natuurlijk, want zonder die passie zouden ze nooit een webshop gaan beginnen. Laat onze passie nou net liggen bij het onderdeel dat zij minder leuk vinden: de technische kanten die bij de shop komen kijken. Processen optimaliseren, zoeken naar oplossingen, koppelingen en toepassingen. Bij Vicus zien we onze klanten dus niet als afnemers alleen: het zijn ook onze perfecte samenwerkingspartners. Samenwerken gaat verder dan klakkeloos bouwen wat de klant wil, we denken mee, maar zijn ook kritisch: zijn de plannen van de klant wel realistisch en past hun idee van een shop bij wat ze willen bereiken? Door onze jarenlange ervaring kunnen we klanten daar goed in adviseren en kunnen wij doen wat we leuk vinden: mooie, technische en effectieve oplossingen bedenken waarmee we helpen de omzet te verhogen, de kosten te verlagen en de klanttevredenheid te verbeteren.

Deel jouw gedachten

Er zijn nog geen opmerkingen