Bugs en features in Vtiger community versie

Klantenservice- Vtiger CRM Handleiding

Vtiger is gratis CRM-software die door ons voor vele klanten naar tevredenheid wordt gehost en ondersteund. Je betaalt hiervoor als klant geen dure licentiefees. Dat is het mooie van open source software. Naast een heleboel goede dingen zitten er helaas ook fouten in (elke) software. Overigens is het soms ook best lastig om te bepalen of iets een bug (onbewust niet werkend) is of een feature (works as desiged). In beide gevallen kan het zijn dat je als gebruiker wilt dat het systeem anders werkt. Bugs worden vaak in een volgende release opgelost.  Nieuwe features worden continue toegevoegd.

Zowel bij bugs als bij features heb je eigenlijk vier mogelijkheden:

  • Je kunt wachten tot de bug in een volgende versie is opgelost. Na elke een upgrade ben je weer van een aantal fouten af.
  • Vicus kan een bug op verzoek oplossen, de daaraan bestede tijd berekenen we dan door
  • Soms betaalt een andere klant mee om de bug op te lossen, je kunt dan de kosten delen.
  • Je kunt er omheen werken of datgene wat je doen wilt op een andere manier, de Vicus servicedesk kan daarover met je meedenken. Soms kun je ook eenvoudig het bedrijfsproces iets aanpassen waardoor de bug wordt vermeden.

Het mooie van dit concept is dat de software zelf gratis kan blijven. Daarnaast wordt het oplossen van bugs en toevoegen van nieuwe features gestuurd door de echte prioriteit; te weten “wie is er bereid om te betalen voor het oplossen van de bug of het toevoegen van de feature”.

Het valt overigens op dat deze vrijheid in Nederland tot meer weerstand leidt dan in andere delen van de wereld. Wij Nederlanders hebben een hoge kwaliteitsverwachting, zelfs als de software gratis is. Dat leidt, zeker internationaal, nogal eens tot onbegrip.

Lees ook eens onze blog over de inzet van professionele dienstverleners bij het gebruik van Magento (ook open source software).

Deel jouw gedachten

Er zijn nog geen opmerkingen

Ook interessant

geen berichten gevonden