CRM VoIP Telefonie – Introductie cloudtelefonie

Met de introductie van cloudtechnologie bij telefooncentrales en het Voice over Internet Protocol VoIP, komen er vele nieuwe mogelijkheden in beeld. Reden voor Vicus om dit fenomeen voor u te onderzoeken, verbindingen te leggen tussen e-commerce en crm oplossingen en daarover een blogreeks te schrijven.

Vroeger had ieder bedrijf een eigen telefooncentrale en een kaartenbak naast de telefoontoestellen om de nummers op te zoeken. Nu heeft elk zichzelf respecterend bedrijf zijn crm en telefooncentrale in de cloud.

Soorten cloudtelefonie

  • Public cloudtelefonie zoals Broadsoft en diverse op het open source Asterisk gebaseerde platformen.
  • Private-cloudtelefonie is een merkgebonden oplossing in een extern of eigen datacenter
  • hybride vormen, combinaties van public en private cloud

Functionaliteit staat natuurlijk voorop. Private oplossingen geven altijd meer mogelijkheden voor maatwerk maar zijn daardoor vaak ook duurder.

Typische mogelijkheden zijn natuurlijk bellen, doorschakelen, groepen, telefoniste, autoresponders etc. hier geven de brochures van de providers volop informatie over, maar zullen we in een van de volgende blogpost ook nader ingaan

Vicus werkt met Asterisk private cloudtelefonie sinds 2008

Vicus gebruikt al sinds 2008 bellen via VoIP. Daarvoor hadden we in ons pand aan het Stationsplein en merkeigen centrale met merkspecifieke toestellen, Tot november 2013 hadden wij een eigen in-house Asterisk centrale, private-cloud dus, die via 2 hardwarepoorten aan de ISDN-lijnen was aangesloten. Al die jaren hebben we alleen de installatiekosten, hardware en telefoonkosten daaraan gehad, en o ja een keertje de voeding vervangen. Met deze centrale belde we intern over VoIP, maar intern via het traditionele netwerk. Wel had deze centrale al alle soorten van gemak, die we grotendeels niet gebruikte omdat het toch best lastig bleek om het allemaal in te stellen. Te technisch. En ik wilde niet dat onze technische mensen zich ook nog eens met de telcentrale zouden bemoeien. Een van de redenen dat ook wij nu aan de public-cloud van Broadsoft begonnen.

Cloudtelefonie is een keuze met veel voordelen

Naast een functionele en technische keuze, is cloudtelefonie vooral een strategische keuze. De overgang van een eigen centrale naar een centrale in de cloud verloopt niet altijd vlekkeloos. Het is dus verstandig om enige tijd schaduw te draaien en het systeem inclusief alle gewenste functies goed door te testen. Om verrassingen te voorkomen moeten ook de kosten goed in kaart worden gebracht.

Wij hebben zelf inmiddels een paar maanden schaduw gedraaid met diverse systemen. Uiteindelijk besloten wij verder te gaan met het Broadsoft systeem. Niet vanwege de meeste functionaliteit, maar wel een acceptabele functionaliteit met een goede gesprekskwaliteit.

Navigatie binnen de serieCRM VoIP Telefonie – Voor en nadelen >>

Meer lezen? Schrijf je in op de e-mailberichten van Vicus!



Gerelateerde berichten

CRM Integratie Sales Automation Bookmark de permalink