Logistieke dienstverlening blijft achter bij vraag e-commerce sector

Logistiek dienstverleners bieden onvoldoende service aan de groeiende e-commerce sector. Het risico bestaat dat dit de ontwikkeling en groei van de e-commerce sector als geheel vertraagt. Dit staat in het recente rapport Europe e-commerce Logistics 2013 van Ti (Transport Intelligence).

Aanhoudende groei in online retail vraagt om geavanceerde logistiek. Er zijn dus Volop kansen voor logistiek dienstverleners in e-commerce. Ondanks de voortdurende economische recessie in heel Europa, bloeit de online retail. De omzet van webshops groeit, in tegenstelling tot die van ‘stenen’ winkels. In 2012 met maar liefst 12%. Dit betekent niet alleen volop kansen voor online retailers, maar ook groeimogelijkheden voor bezorgdiensten en andere logistiek dienstverleners. Winkeliers hebben immers behoefte aan een flexibele, zich snel aanpassende logistieke keten.

Weinig bedrijven bieden dienstverlening waar online retailers om vragen

Ti signaleert dat post, expresse en logistieke bedrijven weliswaar profiteren van de groei van e-commerce, maar dat weinig bedrijven de geavanceerde dienstverlening bieden waar online retailers om vragen. Men biedt transport-, fulfillment- en retourdiensten, maar het aanbod is gefragmenteerd en de kwaliteit is niet altijd optimaal. Daarom besteden webwinkels nog lang niet alles uit op het gebied van logistiek. Vicus denkt hierbij aan ophaalservices, afspraken over bezorgmomenten (tijdvakbelevering) en bijvoorbeeld internationale ondersteuning. De klanten van webshops verwachten immers ook steeds betere service. Als logistieke bedrijven deze niet zullen bieden, kan dit de groei van de gehele e-commerce sector vertragen.

Kan de logistieke sector de groei wel aan?

De Europese e-commerce logistieke markt was in 2012 € 39 miljard waard. Op dit moment zijn Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland verantwoordelijk voor 70% van de gehele Europese online verkoop. Nederland is weliswaar een stuk kleiner, maar wel echt een online winkelland en is bijvoorbeeld buurland België hierin ver vooruit. Ti voorziet een groei van de Europese e-commerce logistieke sector naar € 50 miljard in 2015. Tenslotte is duidelijk dat mobiel winkelen een grote vlucht zal nemen, net als multi-channel winkels, de combinatie van bricks & clicks, oftewel stenen winkels en online.

Vicus realiseert al jaren e-commerce oplossingen waarbij de logistiek integraal samenwerkt met webshops. De door Vicus ontwikkelde VOSBA-middleware maakt van deze onderdelen een belangrijk onderdeel uit.

Meer lezen? Schrijf je in op de e-mailberichten van Vicus!



Gerelateerde berichten

About Luuk Roovers

Luuk is oprichter en directeur marketing en verkoop bij Vicus en het brein achter het VOSBA integratie framework, de WebVisitAnalyser en het prijswinnende JourneyFunnel Model. Sinds juni 2009 is Luuk Roovers als expert betrokken bij het blad Computable voor de topics Open Source en Internet.
Multishops en Nicheshops Ordermanagement Webshop en WMS Bookmark de permalink