Beter Scoren in Google 04 – Gebruik De Juiste Zoekwoorden

Dit bericht is deel 4 van 13 in de serie Beter Scoren in Google
SEO trends 2017 deel 4: biedt een unieke gebruikerservaring op jouw website/webshop

In mijn artikelreeks over hoe je beter kunt scoren met je Zen Cart of Magento webshop in Google nu het 4e artikel met focus op de juiste zoekwoorden.

Voor zowel de on-page als off-page factoren is het vooraf vaststellen van de juiste zoekwoorden en -combinaties erg belangrijk. Waar liggen kansen, waar liggen bedreigingen en welke kansen laten je concurrenten liggen?

Iedere situatie de juiste zoekwoorden

De juiste zoekwoorden zijn niet voor iedere situatie gelijk. Het is dus van belang om de juiste zoekwoorden voor jouw producten, diensten, doelgroep en doel te bepalen! Als je hoog scoort op die zoekwoorden, sta je bovenaan!

Algemene zoekwoorden

Zoekers bedoelen met hun zoekwoord niet altijd wat je als webshop eigenaar bedoelt. Je concurreert dan niet alleen tegen directe concurrenten maar ook met websites die dezelfde zoekwoorden op een andere manier gebruiken. Het woord ‘bank’ spreekt boekdelen. Met ‘tuinbank’, of ‘zitbank’ ben je al duidelijker. Zo zie je dat het belangrijk is om de juiste zoekwoorden te selecteren!

Oriënterende woorden

Zoekers starten vaak met brede, algemene zoekwoorden. Deze zoekers zijn vaak op zoek naar algemene informatie en de kans dat ze tot een transactie komen is niet zo groot.

Vergelijkende woorden

De zoekwoorden worden specifieker, de zoeker weet wat hij wil weten en gebruikt meerdere zoekwoorden in een opdracht. B.v. ‘bruine houten tuinbank’ of ‘wat is de beste open source webshop’.

Koopzoekwoorden

Hoe preciezer de zoeker termen gebruikt, hoe groter de kans dat het tot een transactie komt. Men zoek bijvoorbeeld op laagste prijs, snelste levering of heel expliciet op artikelnummer (ISBN voor boeken). Of wat te denken van een zoekzin als ‘nu vervangen van een peertje van 60 wat door een passende ledlamp’.

Hoewel het zoekvolume van vergelijkende juiste zoekzinnen lager ligt dan bij losse zoekwoorden zijn dit soort ‘zinnen’ meestal interessanter. Deze zoekers zijn ook warmer en zullen eerder tot een transactie overgaan. Koopzoekwoorden hebben in Google meestal een zeer laag volume. Of ze interessant zijn voor jouw webwinkel hangt er vanaf. Beoordeel ze daarom op relevantie en zoekfrequentie alvorens er veel energie in te steken.

Uiteindelijk is het de bedoeling om de navigatiestructuur, URL’s en inhoud van de site op te bouwen aan de hand van de vastgestelde relevante zoekwoordcombinaties die de juiste zoekwoorden bevatten. Ik ben je graag van dienst bij het zoekwoordenonderzoek, opstellen van de juiste  zoekwoorden en zoekwoordcombinaties en een plan van aanpak om beter te scoren in de zoekmachines met de juiste zoekwoorden!

Navigatie binnen de serie<< Beter Scoren in Google 03 – Belangrijke SEO begrippenBeter Scoren in Google 05 – Domain Authority (domeinautoriteit) >>

Meer lezen? Schrijf je in op de e-mailberichten van Vicus!



Gerelateerde berichten

About Luuk Roovers

Luuk is oprichter en directeur marketing en verkoop bij Vicus en het brein achter het VOSBA integratie framework, de WebVisitAnalyser en het prijswinnende JourneyFunnel Model. Sinds juni 2009 is Luuk Roovers als expert betrokken bij het blad Computable voor de topics Open Source en Internet.
Zoekmachine Optimalisatie Bookmark de permalink